هزینه فرصت چیست؟ – توضیح روش محاسبه آن با مثال

 

هزینه فرصت یک انتخاب چیست؟

به عنوان کسی که قصد سرمایه گذاری در بازارهای مالی را دارید بسیار مهم است که پاسخ این سوال را بدانید. روزانه با شرایطی مواجه می‌شویم که مجبور به “انتخاب” یک گزینه از میان سایر گزینه‌ها هستیم. از این رو تلاش می‌کنیم که با بررسی کلیه جوانب، بهترین انتخاب را داشته باشیم. کسانی که در بازارهای مالی فعالیت دارند بیشتر از سایرین فواید یک انتخاب خوب و عواقب یک انتخاب بد را دیده‌اند.

افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازارهای مالی دارند همواره در حال انتخاب بین گزینه‌های مختلف برای سرمایه گذاری هستند. ممکن است بعضی از افراد با بررسی کلیه جوانب به این نتیجه برسند که سرمایه گذاری در بورس بهترین و کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری است و سایر افراد با بررسی سایر بازارهای موازی تصمیم بگیرند پول خود را در زمینه دیگری سرمایه گذاری کنند.

یکی از مفاهیم مهمی که می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند، هزینه فرصت نام دارد. درک صحیح مفهوم هزینه فرصت به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب، سود و زیان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید و بر این اساس بهترین انتخاب را داشته باشید.

انتخاب سرمایه گذاری سودآور
سرمایه گذاری سودآور را انتخاب کنید.

مفهوم هزینه فرصت به زبان ساده و با ذکر مثال

هزینه فرصت معادل آن چیزی است که یک فرد هنگام ترجیح یک گزینه بر گزینه دیگر از دست می‌دهد. در ادامه مثالی آورده‌ایم تا این مفهوم را بهتر درک کنید:

تونی سرآشپز یکی از بهترین رستوران‌های شهر است. او از حقوق و مزایای مناسبی معادل با ۵۰ هزار دلار در سال برخوردار است. به نظر می‌رسد او شغل خوبی دارد اما تونی فکر می‌کند می‌تواند آن را بهتر کند. به همین دلیل او تصمیم می‌گیرد تا رستوران خودش را راه‌اندازی کند.

در سال اول او فقط معادل ۲۵ درصد دریافتیش در رستوران قبلی را به دست می‌آورد. در نتیجه، هزینه فرصت راه‌اندازی رستوران خودش برابر با ۷۵ درصد درآمد قبلیش یا ۳۷۵۰۰ دلار است. تونی در ۴ سال اول راه‌اندازی رستوران خود هر سال همان ۱۲۵۰۰ دلار را به دست می‌آورد. یعنی همان ۵۰ هزار دلاری را که طی یک سال می‌توانست به دست بیاورد را ظرف ۴ سال کسب کرده است. پس هزینه فرصت معادل ۱۵۰ هزار دلار طی ۴ سال است.

ناگهان در سال پنجم رستوران تونی نقدهای بسیار خوبی در نشریات معتبر کسب می‌کند. کسب و کار تونی به یکباره رونق می‌گیرد و درآمد او به ۵ برابر رستوران قبلی یعنی ۲۵۰ هزار دلار در سال افزایش پیدا می‌کند.

در اینجا تونی به این نتیجه می‌رسد که اگر هنوز به کارش در رستوران قبلی ادامه میداد، هزینه فرصت از دست رفته برابر با ۲۰۰ هزار دلار میشد. اگرچه درآمد یا هزینه فرصت از دست رفته تونی در کوتاه‌مدت بالا بود، اما در بلندمدت اگر رستوران خودش رو افتتاح نمی‌کرد هزینه فرصت او بسیار بیشتر میشد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا