تحلیل بنیادی قاسم (شرکت قاسم ایران)

در این مقاله تحلیلی، ابتدا به معرفی شرکت پخش قاسم ایران (قاسم) می‌پردازیم و در نهایت وضعیت سودآوری و پیش‌بینی سود شرکت را تحلیل می‌کنیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاهده آمار و ارقام می‌توانید فایل گزارش تحلیل بنیادی قاسم را از انتهای مقاله دانلود و مطالعه نمایید.

شرکت پخش قاسم
شرکت پخش قاسم

معرفی شرکت

شرکت قاسم ایران در تهران در سال 1338 با هدف پخش و توزیع مواد غذایی، دارویی و بهداشتی تاسیس شد؛ این شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت صنعتی مینو است و مالکیت 59 درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند را در اختیار دارد. شرکت قاسم ایران در سال 1393 در بورس اوراق بهادار تهران با نماد قاسم پذیرفته شد.

مدل کسب و کار شرکت قاسم ایران
مدل کسب و کار شرکت قاسم ایران

شرکت‌های توزیع و پخش باعث افزایش فروش شرکت‌ها و شناخت و آگاهی نسبت به محصولات در بین خریداران می‌شود و به‌عنوان پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند.

سهامداران شرکت قاسم ایران

سهامداران شرکت قاسم
سهامداران شرکت قاسم (درصد)

رقبای شرکت

مقایسه فروش شرکت‌های پخش در اقلام توزیعی (نه ماهه منتهی به 1402/09/30)
نام شرکتنوع محصولاتمبلغ (میلیارد تومان)
پخش البرزکلیه اقلام توزیعی15,492
توزیع دارو پخشکلیه اقلام توزیعی14,247
پخش هجرتکلیه اقلام توزیعی12,808
پخش قاسمکلیه اقلام توزیعی9,502
پخش رازیکلیه اقلام توزیعی8,032
توزیع دارو پخشدارو و تجهیزات پزشکی14,247
پخش هجرتدارو و تجهیزات پزشکی12,808
پخش البرزدارو و تجهیزات پزشکی11,308
پخش رازیدارو و تجهیزات پزشکی8,033
قاسم ایراندارو و تجهیزات پزشکی1,520
قاسم ایراناقلام غیر دارویی7,971
پخش البرزاقلام غیر دارویی4,183

مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکت‌های پخش (نه ماهه منتهی به 30/09/1402)

بهای تمام شده و هزینه‌ها در شرکت‌های توزیع و پخش از جنس ارائه خدمات و حقوق و دستمزد است، در نتیجه مقدار نسبت هزینه به فروش حائز اهمیت است. مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکت‌های پخش نه ماهه منتهی به 1402/090/30 در نمودار زیر قابل مشاهده است:

مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکت‌های پخش
مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکت‌های پخش (میلیارد تومان)

مقایسه حاشیه سود شرکت‌های پخش

مقایسه حاشیه سود شرکت‌های پخش
مقایسه حاشیه سود شرکت‌های پخش (نه ماهه منتهی به 1402/09/30)

درصد فروش محصولات قاسم

درصد فروش محصولات قاسم
درصد فروش محصولات قاسم (نه ماهه منتهی به 1402/09/30)

عملکرد ماهانه شرکت

با توجه به افزایش تقاضا برای خرید محصولات به طور معمول بیشترین درآمد شرکت مربوط به ماه اسفند است.

عملکرد ماهیانه شرکت
عملکرد ماهیانه شرکت (میلیارد تومان)

متغیرهای تاثیرگذار بر فروش شرکت

  • تعداد و جذب مشتریان جدید
  • نوع صنف
  • قدرت خرید مشتریان
  • تامین به موقع کالا
  • ناوگان حمل و نقل
  • جذب تامین‌کنندگان جدید

ریسک‌های شرکت

از مهم‌ترین ریسک‌های شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تامین برخی کالاهای انحصاری
  • عدم تسویه به موقع مطالبات خصوصا در بخش دارو
  • رقابت شدید در توزیع برخی کالاها
  • کاهش قدرت خرید جامعه

تحلیل بنیدی نماد قاسم

مفروضات تحلیل و پیش‌بینی سود به‌صورت جدول زیر است:

مفروضات 1403
دلار نیما (تومان)48,000
نرخ حقوق و دستمزد (درصد)30
نرخ تورم (درصد)40
نرخ انرژی (درصد)30
نرخ رشد درآمد (درصد)40
نسبت هزینه مالی (درصد)0.35
حاشیه سود ناخالص (
درصد)
8
نرخ نفت گاز (لیتر/تومان)1000

 

صورت حساب سود و زیان در جدول زیر قابل مشاهده است:

 1401نه ماهه اول 1402سه ماهه پایانی 1402کارشناسی 1402کارشناسی 1403
درآمدهای عملیاتی11,756

9,503

4,02913,53118,944
بهاى تمام شده درآمدهای عملیاتی(10,720)(8,842)(3,726)(12,569)(17,427)
سود (زیان) ناخالص1,0356603039621,516
‏‌هزینه هاى فروش، ادارى و عمومى(773)(719)(239)(958)(1,281)
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی331445139583650
سود (زیان) عملیاتی592385203587884
هزینه های مالی(22)(36)(14)(51)(66)
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی657027239
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات634418191608857
مالیات(117)(83)(40)(124)(178)
سود (زیان) خالص517334151484678
سود(زیان) هر سهم پس از کسر مالیات-ریال1,033667302969969
سرمایه500500500500700

EPS سال آتی بر مبنای افزایش سرمایه جدید محاسبه شده است.

جدول تحلیل حساسیت 1403
جدول تحلیل حساسیت 1403

نظر کارشناسی

حاشیه سود ناخالص برای گروه‌های مختلف کالایی متفاوت است. همچنین درآمد شرکت متاثر از نرخ تورم است. بیش‌ترین بخش هزینه‌های شرکت را هزینه عمومی و اداری تشکیل می‌دهد و مدیریت صحیح این بخش می‌تواند تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت داشته باشد.

با توجه به اینکه در کشور شرایط تورمی حاکم است و بیشترین فروش شرکت از محل محصولات غذایی است قاسم می‌تواند گزینه‌ کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری باشد، چرا که رشد قیمت محصولات غذایی با رشد تورم اتفاق می افتد.

دانلود گزارش تحلیل بنیادی نماد قاسم

در فایل زیر می‌توانید گزارش کامل تحلیل بنیادی شرکت پخش قاسم ایران (قاسم) را مطالعه کنید.

دانلود تحلیل بنیادی قاسم

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا