در این مقاله تحلیلی، ابتدا به معرفی شرکت پخش قاسم ایران (قاسم) میپردازیم و در نهایت وضعیت سودآوری و پیشبینی سود شرکت را تحلیل میکنیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاهده آمار و ارقام میتوانید فایل گزارش تحلیل بنیادی قاسم را از انتهای مقاله دانلود و مطالعه نمایید.
معرفی شرکت
شرکت قاسم ایران در تهران در سال 1338 با هدف پخش و توزیع مواد غذایی، دارویی و بهداشتی تاسیس شد؛ این شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت صنعتی مینو است و مالکیت 59 درصدی فروشگاههای زنجیرهای پیوند را در اختیار دارد. شرکت قاسم ایران در سال 1393 در بورس اوراق بهادار تهران با نماد قاسم پذیرفته شد.
شرکتهای توزیع و پخش باعث افزایش فروش شرکتها و شناخت و آگاهی نسبت به محصولات در بین خریداران میشود و بهعنوان پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند.
سهامداران شرکت قاسم ایران
رقبای شرکت
نام شرکت | نوع محصولات | مبلغ (میلیارد تومان) |
پخش البرز | کلیه اقلام توزیعی | 15,492 |
توزیع دارو پخش | کلیه اقلام توزیعی | 14,247 |
پخش هجرت | کلیه اقلام توزیعی | 12,808 |
پخش قاسم | کلیه اقلام توزیعی | 9,502 |
پخش رازی | کلیه اقلام توزیعی | 8,032 |
توزیع دارو پخش | دارو و تجهیزات پزشکی | 14,247 |
پخش هجرت | دارو و تجهیزات پزشکی | 12,808 |
پخش البرز | دارو و تجهیزات پزشکی | 11,308 |
پخش رازی | دارو و تجهیزات پزشکی | 8,033 |
قاسم ایران | دارو و تجهیزات پزشکی | 1,520 |
قاسم ایران | اقلام غیر دارویی | 7,971 |
پخش البرز | اقلام غیر دارویی | 4,183 |
مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکتهای پخش (نه ماهه منتهی به 30/09/1402)
بهای تمام شده و هزینهها در شرکتهای توزیع و پخش از جنس ارائه خدمات و حقوق و دستمزد است، در نتیجه مقدار نسبت هزینه به فروش حائز اهمیت است. مقایسه نسبت هزینه عمومی و اداری به فروش شرکتهای پخش نه ماهه منتهی به 1402/090/30 در نمودار زیر قابل مشاهده است:
مقایسه حاشیه سود شرکتهای پخش
درصد فروش محصولات قاسم
عملکرد ماهانه شرکت
با توجه به افزایش تقاضا برای خرید محصولات به طور معمول بیشترین درآمد شرکت مربوط به ماه اسفند است.
متغیرهای تاثیرگذار بر فروش شرکت
- تعداد و جذب مشتریان جدید
- نوع صنف
- قدرت خرید مشتریان
- تامین به موقع کالا
- ناوگان حمل و نقل
- جذب تامینکنندگان جدید
ریسکهای شرکت
از مهمترین ریسکهای شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم تامین برخی کالاهای انحصاری
- عدم تسویه به موقع مطالبات خصوصا در بخش دارو
- رقابت شدید در توزیع برخی کالاها
- کاهش قدرت خرید جامعه
تحلیل بنیدی نماد قاسم
مفروضات تحلیل و پیشبینی سود بهصورت جدول زیر است:
مفروضات 1403 | |
دلار نیما (تومان) | 48,000 |
نرخ حقوق و دستمزد (درصد) | 30 |
نرخ تورم (درصد) | 40 |
نرخ انرژی (درصد) | 30 |
نرخ رشد درآمد (درصد) | 40 |
نسبت هزینه مالی (درصد) | 0.35 |
حاشیه سود ناخالص ( درصد) | 8 |
نرخ نفت گاز (لیتر/تومان) | 1000 |
صورت حساب سود و زیان در جدول زیر قابل مشاهده است:
1401 | نه ماهه اول 1402 | سه ماهه پایانی 1402 | کارشناسی 1402 | کارشناسی 1403 | |
درآمدهای عملیاتی | 11,756 | 9,503 | 4,029 | 13,531 | 18,944 |
بهاى تمام شده درآمدهای عملیاتی | (10,720) | (8,842) | (3,726) | (12,569) | (17,427) |
سود (زیان) ناخالص | 1,035 | 660 | 303 | 962 | 1,516 |
هزینه هاى فروش، ادارى و عمومى | (773) | (719) | (239) | (958) | (1,281) |
خالص سایر درامدها (هزینه ها) ی عملیاتی | 331 | 445 | 139 | 583 | 650 |
سود (زیان) عملیاتی | 592 | 385 | 203 | 587 | 884 |
هزینه های مالی | (22) | (36) | (14) | (51) | (66) |
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی | 65 | 70 | 2 | 72 | 39 |
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات | 634 | 418 | 191 | 608 | 857 |
مالیات | (117) | (83) | (40) | (124) | (178) |
سود (زیان) خالص | 517 | 334 | 151 | 484 | 678 |
سود(زیان) هر سهم پس از کسر مالیات-ریال | 1,033 | 667 | 302 | 969 | 969 |
سرمایه | 500 | 500 | 500 | 500 | 700 |
EPS سال آتی بر مبنای افزایش سرمایه جدید محاسبه شده است.
نظر کارشناسی
حاشیه سود ناخالص برای گروههای مختلف کالایی متفاوت است. همچنین درآمد شرکت متاثر از نرخ تورم است. بیشترین بخش هزینههای شرکت را هزینه عمومی و اداری تشکیل میدهد و مدیریت صحیح این بخش میتواند تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت داشته باشد.
با توجه به اینکه در کشور شرایط تورمی حاکم است و بیشترین فروش شرکت از محل محصولات غذایی است قاسم میتواند گزینه کم ریسکی برای سرمایهگذاری باشد، چرا که رشد قیمت محصولات غذایی با رشد تورم اتفاق می افتد.
دانلود گزارش تحلیل بنیادی نماد قاسم
در فایل زیر میتوانید گزارش کامل تحلیل بنیادی شرکت پخش قاسم ایران (قاسم) را مطالعه کنید.