چگونه سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کنیم؟

شروع سرمایه‌گذاری در بورس به‌خصوص برای مبتدیان می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد؛ اما با کمی راهنمایی و مطالعه منابع مناسب، می‌توان مسیر خلق ثروت و استقلال مالی را آغاز کرد. هدف این راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس، به اشتراک گذاشتن تمام اطلاعات لازم برای شروع سرمایه‌گذاری است. با سرمایه و دانش همراه باشید.

آموزش سرمایه‌گذاری در بورس ایران
آموزش سرمایه‌گذاری در بورس ایران
آنچه می‌خوانید

آشنایی با مبانی بازار سهام

قبل از شروع سرمایه‌گذاری در بورس، درک اصول اولیه اهمیت بسیاری دارد. بازار سهام شباهت بسیاری به محل حراج دارد. محلی که خریداران و فروشندگان در مورد قیمت‌ها مذاکره کرده و معاملات خود را قطعی می‌کنند. بازار سهام بستری است که شرکت‌ها سهام خود را طی فرآیندی به نام عرضه اولیه به عموم مردم و ثروت گذاران عرضه می‌کنند.

سهام‌داری چیست؟

وقتی سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید، بخشی از آن شرکت را خریده و سهامدار آن شرکت می‌شوید. به‌عبارت‌دیگر شما به‌عنوان سهامدار، بخشی از دارایی‌ها و درآمدهای شرکت را مطالبه می‌کنید.

چرا در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

دلایل مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. دلایلی که این مسیر خلق ثروت را کاملا بی‌نظیر می‌کند. این موارد عبارتند از:

  • پتانسیل برای بازده بالا
  • تنوع‌بخشی
  • درآمد حاصل از سود سهام
  • مالکیت
چرا در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟
چرا در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

پتانسیل برای بازده بالا

در بلندمدت، بازار سهام تمایل به بازدهی بالاتری را در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مانند اوراق قرضه یا حساب‌های پس‌انداز دارد.

تنوع‌بخشی

بازار سهام طیف گسترده‌ای از روش‌های ثروت‌اندوزی را در بخش‌های مختلف در اختیار عموم مردم قرار داده است. روش‌هایی که امکان تنوع در سبدگردانی را افزایش می‌دهد. تنوع در سرمایه‌گذاری یک استراتژی مدیریت ریسک است که انواع سهام و سرمایه‌گذاری را در یک سبد ترکیب می‌کند.

درآمد حاصل از سود سهام

سرمایه‌گذاری در بورس، درآمدی را به‌صورت سود سهام به افراد صاحب سبد سهام بازمی‌گرداند. درآمدی که بخشی از سود یک شرکت بوده و بین سهامداران تقسیم می‌شود.

مالکیت

سرمایه‌گذاری در بورس به این معنی است که شما صاحب بخشی از یک شرکت هستید. این امر می‌تواند یک تجربه حرفه‌ای باشد، به‌خصوص اگر در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که به آن‌ها باور دارید.

چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

شروع سرمایه‌گذاری در بورس هشت مرحله دارد. در ادامه این راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس، این مراحل به‌صورت گام‌به‌گام آورده شده است.

مراحل سرمایه گذاری در بورس شامل موارد زیر است:

  1. اهداف سرمایه‌گذاری شفاف را تعیین کنید
  2. تحمل ریسک خود را ارزیابی کنید
  3. پس‌انداز کافی برای سرمایه‌گذاری
  4. باز کردن یک حساب کارگزاری
  5. خواندن جداول سهام و یادگرفتن مظنه
  6. انتخاب سهام مناسب برای خرید
  7. تعداد سهام خریداری‌شده را مشخص کنید
  8. نظارت بر سرمایه‌گذاری خود
سرمایه‌گذاری در بورس چگونه است؟
سرمایه‌گذاری در بورس چگونه است؟

مرحله اول: اهداف سرمایه‌گذاری شفاف را تعیین کنید

تعیین اهداف مالی و اقتصادی، اولین قدم در سفر سرمایه‌گذاری شما در بورس است. اهداف شما می‌تواند پس‌انداز برای بازنشستگی، خرید خانه، تأمین بودجه تحصیل فرزندتان یا خلق ثروت باشد.

مرحله دوم: تحمل ریسک خود را ارزیابی کنید

تحمل ریسک به درجه تنوع در بازده سرمایه‌گذاری اشاره دارد؛ بازه‌ای که سرمایه‌گذار مایل به تحمل آن است. درک میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری درباره خرید سهام مشخص یا نحوه سرمایه‌گذاری در بورس راهنمایی کند.

با استفاده از پرسشنامه سنجش ریسک سرمایه‌گذاران می‌توانید از میزان ریسک‌پذیری خود آگاه شوید.

مرحله سوم: پس‌انداز کافی برای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به سرمایه اولیه دارد. دو قانون کلی برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد.

قوانینتوضیحات
قانون دومنگه‌داری سرمایه به مدت شش ماه در صندوق‌های درآمد ثابت بورس
قانون دومنگه‌داری سرمایه به مدت شش ماه در صندوق‌های درآمد ثابت بورس
  • منظور از قانون اول: زمانی می‌توان سرمایه‌گذاری در بورس را آغاز کرد که سرمایه ورود به بازار سهام را به‌صورت نقد داشته باشیم. سرمایه‌ای که اگر از بین رفت خللی در چرخه زندگی ایجاد نشود. این پول، سرمایه‌ای است که پس از تامین تمام نیازهای اولیه از جمله تفریح، دارو و پس‌انداز منظم ماهیانه، اضافه آمده و روی‌هم جمع شده است.
  • منظور از قانون دوم: توصیه می‌شود که سرمایه را حداقل به مدت شش ماه در صندوق‌های درآمد ثابت بورس نگه‌داری کنید. در این مدت باید به آموزش مفاهیم، قوانین و نحوه تجزیه‌وتحلیل بازار سهام بپردازید. هرچند که سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان صرفه‌جویی در زمان، هزینه و… را فراهم می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که آموختن مفاهیم و مسائل گفته‌شده کمک شایانی به افزایش درآمد شما می‌کند.

مرحله چهارم: باز کردن یک حساب کارگزاری

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس، باید یک حساب کارگزاری بازکنید. این حساب به شما امکان خرید و فروش سهام را می‌دهد. توصیه می‌شود کارگزاری را انتخاب کنید که کارمزد کم، رابط کاربر پسند و پشتیبانی خوب به مشتری ارائه دهد.

مرحله پنجم: خواندن جداول سهام و یادگرفتن مظنه

درک نحوه خواندن جداول و قیمت سهام در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و نحوه سرمایه‌گذاری در بورس بسیار اهمیت دارد. جداول سهام اطلاعاتی مانند نماد شرکت، آخرین قیمت معاملاتی و تغییر قیمت روزانه را نشان داده که می‌توان از آن‌ها برای خرید یا فروش استفاده کرد.

مرحله ششم: انتخاب سهام مناسب برای خرید

شاید مهم‌ترین سوال پس از سوال برای سرمایه‌گذاری در بورس از کجا شروع کنم انتخاب سهام مناسب برای خرید باشد. این قدم یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین گام‌های ورود به بازار مالی ملی است. انجام تحقیقات کامل در مورد سلامت مالی شرکت، موقعیت صنعت و روندهای بازار ضروری است. یک نقطه شروع خوب، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که آشنایی کامل با آن‌ها دارید و از همه مهم‌تر به آن‌ها ایمان دارید.

مرحله هفتم: تعداد سهام خریداری‌شده را مشخص کنید

تصمیم‌گیری در مورد تعداد سهام برای خرید می‌تواند به عواملی مانند قیمت سهام و مقدار پولی که مایل به سرمایه‌گذاری هستید بستگی داشته باشد.

برای خرید یا فروش سهام، می‌توانید از میان تمام سهام باز در سایت سرمایه‌گذاری بورس سفارشات خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که سهامی که بیشترین مبلغ خریداری‌شده است را خریداری کنید. در این قسمت به تعداد خریداران توجه نکنید؛ بلکه الگوی خرید خود را، میزان مبلغ سرمایه‌گذاری شده قرار دهید.

برای فروش هم طبق همین الگو رفتار کنید. تعداد فروشندگان را نادیده بگیرید؛ در عوض مبلغ جابه‌جاشده را برای فروش سهام خود در نظر داشته باشید. حتما به این نکته نیز توجه کنید که یک تاجر، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد. بنابراین بهتر است با خرید سهام مختلف، عملکرد کلی سبد را بهبود دهید. چرا که اگر یکی از سهام خریداری‌شده افت ارزش داشت، این ضرر در سایر سهامی که سود دهی داشته‌اند سرشکن شود.

مرحله هشتم: نظارت بر سرمایه‌گذاری خود

پس از آنکه سرمایه‌گذاری در بورس را انجام دادید، بر سهام خود نظارت منظم داشته باشید. این نظارت به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد سرمایه‌گذاری خود را ردیابی کرده و خرید و فروش روان‌تر، دقیق‌تر و پرسودتری داشته باشید.

چند استراتژی سرمایه‌گذاری که باید بدانید

تاکنون استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مختلفی از طرف محققین و تحلیلگران، مهندسی، خلق و اجرا شده است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استراتژی خرید و نگهداری
  • سرمایه‌گذاری در بورس، ذره ذره
  • سرمایه‌گذاری در سود سهام
  • بررسی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس

استراتژی خرید و نگهداری

این استراتژی به معنای خرید سهام و نگهداری آن، برای مدت طولانی بدون توجه به نوسانات بازار است. استراتژی خرید و نگهداری بر این فرض استوار است که قیمت سهام علیرغم نوسانات کوتاه‌مدت در بلندمدت افزایش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری در بورس، ذره ذره

این استراتژی به معنای سرمایه‌گذاری مقدار ثابتی پول در بازار سهام در فواصل زمانی معین، بدون توجه به قیمت سهام است. با گذشت زمان، این استراتژی می‌تواند تأثیر نوسانات منفی را بر عملکرد کلی سبد شما کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری در سود سهام

این استراتژی شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که به‌طور منظم سود سهام پرداخت می‌کنند. سود سهام می‌تواند یک جریان درآمد ثابت ایجاد کند؛ همچنین می‌تواند برای خرید سهام بیشتر مجدداً سرمایه‌گذاری شود.

بررسی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس

گرچه سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند بازده بالایی داشته باشد، اما بدون ریسک نیست. نوسانات بازار، تغییرات اقتصادی، ریسک‌های خاص شرکت و … می‌تواند بر سرمایه‌گذاری در بورس تأثیر بگذارد. بنابراین، استراتژی تنوع بخشیدن به سبد و سرمایه‌گذاری تنها پولی که می‌توانید از دست بدهید، به همراه مشورت با تحلیل گران حرفه‌ای، را بسیار جدی بگیرید.

در مقاله روش‌های کاهش ریسک در بورس، 11 راه برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و به ویژه بورس را بررسی کرده‌ایم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند یک حرکت ایده‌آل برای خلق ثروت باشد. با دانش درست، یک استراتژی روشن و یک رویکرد منضبط، می‌توانید در بازار سهام حرکت کرده و ثروت خود را افزایش دهید. به یاد داشته باشید، سرمایه‌گذاری یک بازی طولانی‌مدت و صبر کلید دستیابی موفقیت است.

سوالات متداول

۱. حداقل مقدار مورد نیاز برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار سهام چقدر است؟

حداقل مبلغ برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس بسته به شرکت کارگزاری می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، می‌توانید با مبالغ کم شروع کرده و به‌تدریج سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید.

۲. آیا سرمایه‌گذاری در بورس ریسک دارد؟

بله، سرمایه‌گذاری در بورس ریسک‌هایی را به همراه دارد. اما این ریسک‌ها را می‌توان از طریق تنوع، تحقیقات کامل و یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت مدیریت کرد.

۳. آیا می‌توانم بدون کارگزار در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنم؟

بله؛ امکان خرید مستقیم سهام از شرکت وجود دارد.

4. آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی برای شروع هستند؟

بله؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که زمان، دانش و تجربه کافی ندارند و می‌خواهند با مبالغ کم، شروع به سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق مشترک افق و صندوق درامد ثابت صخره که توسط سرمایه و دانش ارائه می‌شود، از نمونه این صندوق‌ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا