بازار خارج از بورس و تفاوت آن با بازار بورس

 

معاملات خارج از بورس چیست؟

اوراق بهادار مالی از طریق دو مکانیزم معامله می‌شوند، یا در یک بورس نظیر بورس اوراق بهادار و یا خارج از بورس (OTC).

بورس‌ها بازارهای متمرکز و سازمان‌یافته‌ای هستند که اوراق بهادار در آن‌ها به گونه‌ای مطمئن، استادندارد، شریف و شفاف برای عموم افراد انجام می‌شود.

شرکت‌های بزرگ معمولا بورس‌ها را برای پذیرش و معامله سهام خود انتخاب می‌کنند اما بسیاری از شرکت‌ها هستند که نیازی به اجرای الزامی پذیرش در بورس را ندارند و یا نمی‌خواهند متحمل هزینه‌های مرتبط با آن شوند. این شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را در یک بازار خارج از بورس یا OTC معامله کنند.

معاملات خارج از بورس چگونه انجام می‌شوند؟

معاملات خارج از بورس از طریق شبکه‌ای از معامله‌گران غیرمتمرکز صورت می‌پذیرد. کارگزاران و معامله‌گران به صورت مستقیم از طریق شبکه‌های کامپیوتری یا تلفن با یکدیگر مذاکره می‌کنند. این مکانیزم اجازه می‌دهد تا سهام شرکت‌های کوچکتر و در اندازه‌های غیر استاندارد مورد معامله قرار گیرند.

بازار خارج از بورس سطح شفافیت عمومی کمتری را مجاز می‌شمارند. برای مثال قیمت‌ها تا زمان پایان معاملات به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند.

سهام چه شرکت‌هایی در بازار خارج از بورس معامله می‌شود؟

اصطلاحا به شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس معامله می‌شوند، لیست شده یا پذیرفته شده گفته می‌شود و به شرکت‌هایی که در بازارهای خارج از بورس معامله می‌شوند، پذیرفته نشده گفته می‌شوند.

شرکت‌هایی نیز وجود دارند که سهام آن‌ها هم در بورس و هم در خارج از بورس معامله می‌شوند. در OTC اغلب سهام شرکت‌های کوچک‌تر و اوراق بدهی معامله می‌شوند. اوراق بدهی عبارتند از اوراق قرضه و اوراقی که توسط شرکت‌های تامین سرمایه که برای مقاصد خاصی نظیر بازارگردانی معامله می‌شوند.

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های معاملات در OTC کارگزاران معمولا خرید و فروش‌ها را از طریق استفاده از منابع داخلی خود اصطلاحا ناچ می‌کنند. به این فرآیند، تجمیع معاملات داخلی یا internalizing گفته می‌شود.

شاید انجام تراکنش در OTC اغلب ریسکی و غیر نقدشونده به نظر برسند. اما در عین حال، OTC این امکان را برای شرکت‌ها و نهادهایی که می‌خواهند سهام یا ابزار مالی خود را عرضه کنند و همزمان قادر به تامین شرایط و پیش‌نیازهای لیست شده در بورس‌های ساختار یافته نیستند مهیا می‌سازد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا