منظور از بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی بورس چیست؟

اصطلاح بازار گاوی (Bull Market) به یک بازار مالی اشاره دارد که در آن قیمت‌های دارایی‌های مالی ناشی از خوش‌بینی، اعتماد و انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران به صورت پیوسته و حداقل 20 درصد رشد کند. بخشی از ماهیت بازار گاوی مبتنی بر عملکرد واقعی سرمایه‌گذاری و بخشی دیگر نیز متأثر از روان‌شناسی سرمایه‌گذاری است.

بازار گاوی نام خود را از شیوه رفتار گاوها که شاخ خود را به سمت بالا هل می‌دهند گرفته است. وقتی سرمایه‌گذاران نسبت به عملکرد سرمایه‌گذاری خوش‌بین هستند، رفتار گاوی دارند. اصطلاح بازار گاوی می‌تواند به کل یک بازار مثلا بازار سهام یا بازار اوراق بدهی نسبت داده شود یا اینکه به یک اوراق بهادار خاص نظیر سهام یک شرکت یا کالایی خاص نظیر نفت خام سبک اطلاق شود.

بازار گاوی
بازار گاوی

چه زمانی بازار گاوی شکل می‌گیرد؟

یک بازار گاوی به روندی بلندمدت اشاره دارد که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. این بازار معمولا زمانی رخ می‌دهد که عملکرد کلی اقتصاد یک کشور قوی و سطح بیکاری در آن پایین باشد.

در یک بازار گاوی، حجم تقاضا برای اوراق بهادار از حجم عرضه آنها فزونی می‌یابد و قیمت‌ها را به بالا سوق می‌دهد. مردم نیز پول بیشتری برای خرج کردن در یک بازار گاوی دارند که این خود به بهبود سودآوری شرکت‌ها و بالا رفتن قیمت سهام‌شان منجر می‌شود.

ایالات متحده 12 بازار گاوی را از زمان رکود بزرگ در سال 1929 تجربه کرده است. بازارهای گاوی در مدت زمان‌ها و بازده‌های مختلفی اتفاق افتاده‌اند. شدیدترین آنها مربوط به بازه زمانی دسامبر 1987 تا مارس سال 2000 و با بازدهی برابر با 582 درصد طی 148 ماه بود. این طولانی‌ترین بازار گاوی نیز بود. کوتاه‌ترین بازار گاوی نیز در سال 1932 رخ داد که بازدهی 197 درصدی را در طول 14 ماه ایجاد کرد.

بازار گاوی‌ای که حباب بازار مسکن در آن اتفاق افتاد و از اکتبر 2002 تا اکتبر 2007 به طول انجامید نیز بازدهی 101.5 درصدی را طی 60 ماه تجربه کرد. حد میانه بازده در بازارهای گاوی برابر با 3 درصد در ماه محاسبه شده است.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا