صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق‌هایی هستند که در ساختار خود شامل ابزارهای با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه دولتی یا شرکتی و ابزارهای سهام، عمدتاً سهام یا ETF می‌شوند. صندوق‌های مختلط، صندوق‌هایی هستند که هم در دارایی‌های با درآمد ثابت و هم در سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، آنها می‌توانند راه‌حل معتبری برای انواع سرمایه‌گذاران باشند. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با این نوع سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق مختلط، صندوقی است که محصولات مالی مختلف را ترکیب می‌کند؛ در یک سر طیف، صندوق‌های اوراق قرضه وجود دارند که امنیت و بازدهی را فراهم می‌کنند و در سوی دیگر طیف، صندوق‌های سهامی قرار دارند که بازدهی بالایی را به کسانی که مایل به ریسک هستند، وعده می‌دهند.

این صندوق‌ها برای افرادی توصیه می‌شوند که به دنبال مؤلفه‌ای هستند که نوسانات کمتری به سبد سرمایه‌گذاری بدهد و قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را در بلندمدت حفظ کنند؛ اما مانند همه ابزارهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط دارای مزایا و معایبی هستند که باید آنها را در نظر بگیریم تا بتوانیم آنها را در پرتفوی خود بگنجانیم.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط
صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط

چرا باید در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟

از مزایای استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متنوع‌سازی
  • انطباق‌پذیری
  • مدیریت توسط کارشناسان
  • کاهش ریسک
  • پوشش تورم

متنوع‌سازی

صندوق‌های مختلط راهی برای کاهش ریسک هستند، زیرا علاوه بر سرمایه‌گذاری در انواع مختلف دارایی‌ها، معمولاً در مناطق جغرافیایی، بخش‌ها و غیره مختلف نیز هستند.

انطباق‌پذیری

با توجه به طیف گسترده‌ای از صندوق‌های مختلط، می‌توانید صندوقی را پیدا ‌کنید که با مشخصات سرمایه‌گذاری مطابقت داشته باشد. اگرچه آنها به طور مرتب توسط سرمایه‌گذارانی که به دنبال مواجهه با ریسک کم هستند، درخواست می‌شوند؛ این وجوه را می‌توان با پروفایل‌های سرمایه‌گذاری‌ مختلف، از متوسط‌ترین تا پرخطرترین، تطبیق داد.

مدیریت توسط کارشناسان

این‌ها ابزارهایی هستند که توسط کارشناسانی مدیریت می‌شوند که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صندوق مختلط را در زمان‌های مناسب تعریف می‌کنند.

کاهش ریسک

سرمایه‌گذاری صرفاً در صندوق‌های سهام می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین، در صندوق‌های مختلط، ابزارهای بدهی به تعادل ریسک ارائه شده توسط صندوق‌های سهام کمک می‌کند.

پوشش تورم

از آنجایی که بخشی از صندوق‌های مختلط از دارایی‌هایی است که از کاهش قدرت خرید ارز فیات (ریال) یا دلار در برابر تورم محافظت می‌کند، می‌توانند به عنوان پوشش تورم عمل کنند. به‌ویژه اگر سرمایه‌گذاری شامل اوراق قرضه بین‌المللی باشد، آنها می‌توانند با دسترسی به کشورهایی که تحت تأثیر تورم قرار نگرفته‌اند، به محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر تورم کمک کنند. بنابراین، تنوع در پرتفولیوها، محافظی را در برابر افزایش مداوم قیمت‌های بازار ایجاد می‌کند.

جدای از این‌ها، این صندوق‌ها همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که بدون تغییر در تخصیص دارایی‌ها، به صورت دوره‌ای پول از صندوق برداشت کنند. بنابراین، اینها طرح‌های سرمایه‌گذاری کم هستند که می‌توانند بازده سرمایه‌گذاری را به حداکثر برسانند و در عین حال از سرمایه گذاران در برابر چندین ریسک بازار محافظت کنند.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

معایب صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

از معایب استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سودآوری کمتر
  • معایب تنوع
  • در کوتاه‌مدت توصیه نمی‌شود

سودآوری کمتر

اگرچه جزء ثابت، نوسانات را کاهش می‌دهد؛ اما در زمان رونق در بخش متغیر، جزء ثابت می‌تواند سبب کاهش بازده کل صندوق شود.

معایب تنوع

از آنجایی که صندوق همه منابع خود را در یک دارایی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، مثلاً سهم یک شرکت فناوری، اگر این سهم ارزش فوق‌العاده‌ای داشته باشد، ‌به اندازه سهم آن در صندوق که اندک است، به این صندوق‌ها سود می‌رساند.

در کوتاه‌مدت توصیه نمی‌شود

هم نوسانات مؤلفه متغیر و هم احتمال عملکرد نامناسب مؤلفه ثابت، این صندوق‌ها را در افق‌های میان‌مدت و بلندمدت برای بهبود سودآوری، کاربردی‌تر می‌کند.

هدف از صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط چیست؟

دو جزء از صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط وجود دارد که دو هدف متفاوت را دنبال می‌کند.

  1. بخش سهام این طرح سرمایه‌گذاری به جلوگیری از فرسایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. از آنجایی که آنها بیشتر در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سرمایه نسبتاً کمتری نیاز دارند. عمدتاً، سهام این صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به سمت شرکت‌های بزرگ‌تر گرایش پیدا می‌کند.
  2. برای متعادل کردن ریسک‌های ارائه شده توسط صندوق‌های سهام، این صندوق‌ها، بقیه مجموعه خود را در طرح‌های بدهی‌محور سرمایه‌گذاری می‌کنند. بخش بدهی این طرح بیشتر شامل سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و سایر اوراق بدهی است. حتی اگر آنها بازده پایینی را در مقایسه با صندوق‌های سهام ارائه ‌کنند، به دو هدف کمک می‌کنند.
    • اولاً، آنها به ایجاد یک جریان درآمد کمک می‌کنند.
    • ثانیاً، آنها به خنثی کردن نوسانات سبد سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند.

بخش بدهی، بسیار امن‌تر از سرمایه‌گذاری‌های سهام هستند و در نتیجه در رابطه با به حداقل رساندن آسیب‌پذیری سرمایه‌گذاری‌ها کمک می‌کنند. به طور معمول، این صندوق‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذارانی هستند که تحمل ریسک پایینی دارند و به دنبال گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند که رشدی را که از تورم پیشی می‌گیرد، جبران کند. آنها همچنین درآمدی ایجاد می‌کنند که به تکمیل نیازهای مالی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. آنها به افراد بدون منبع درآمد کمک می‌کنند تا یک منبع درآمد ثابت برای جمع‌آوری سرمایه کافی برای پرداخت مایحتاج خود ایجاد کنند.

چه کسی باید در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کند؟

کسانی که به دنبال امنیت، درآمد و افزایش سرمایه متوسط از سرمایه‌گذاری خود هستند و کسانی که تمایلات کم ریسک دارند می‌توانند در این صندوق‌های ترکیبی سرمایه‌گذاری کنند تا مزایا و خطرات بازار سرمایه‌گذاری را متعادل کنند.

معمولاً صندوق‌های سهامی از قوانین تخصیص دارایی‌های متغیر بر اساس شرایط بازار پیروی می‌کنند. اما مزیت صندوق‌های مختط این است که آنها به شدت به خط جهت‌گیری خود پایبند هستند. آنها هرگز از حد ۶۵٪ که توسط دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری الزامی شده است تجاوز نمی‌کنند. به همین دلیل است که در طول دوره صعودی بازار، این وجوه متعادل بالا بازده بالاتری را از جزء سهام خود ایجاد می‌کنند. باز هم در طول دوره نزولی، از فرسایش بازده صندوق نیز به دلیل مولفه بدهی آن جلوگیری می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط برای چه کسانی مناسب است؟
سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط برای چه کسانی مناسب است؟

نحوه انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری مختلط پیشتاز، به طور کلی به این بستگی دارد که آیا شما برای یک هدف خاص مانند بازنشستگی سرمایه‌گذاری می‌کنید یا هدف دیگری در ذهن دارید. با مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توانید بسته به اهداف مالی خود می‌توانید لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط ایده‌ال را برای خود پیدا کنید که بهترین آنها صندوق مختلط زیتون، آرمان سپهر آشنا، سپهر اندیشه نوین و گنبد مینای دماوند هستند.

اگر برای بازنشستگی سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید یک سبد کامل در یک صندوق واحد با صندوق بازنشستگی پیشتاز هدف دریافت کنید. به سادگی یک صندوق را بر اساس تاریخی که قصد بازنشستگی دارید یا سن فعلی خود انتخاب کنید، و هر چه به بازنشستگی نزدیکتر شوید، صندوق به تدریج محافظه‌کارتر می‌شود.

اگر می‌خواهید یک تخصیص دارایی را بر اساس سطح ریسکی که با آن راحت هستید، انتخاب کنید، از بین شاخص‌های مختلف سنتی یا وجوه متوازن مدیریت شده فعال انتخاب کنید. بسیاری از افراد با یک سبد اصلی از صندوق‌های شاخص شروع می‌کنند و سپس وجوه مدیریت شده فعال را برای بخش‌های خاصی اضافه می‌کنند.

قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، باید درک کاملی از پیشنهاد اساسی داشته باشید. باید ابزارهایی را که صندوق در آنها سرمایه‌گذاری کرده است بررسی کنید و مطمئن شوید که این ابزارها با ریسک‌پذیری اقتصادی و افق سرمایه‌گذاری شما مطابقت دارند. یک صندوق متوازن که به شدت در اوراق قرضه با سرمایه متوسط و بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌شود، ممکن است برای کسی که به دنبال یک راه امن است، پیشنهادی پرخطر به نظر برسد.

اگر به دنبال حفظ سرمایه در بلندمدت هستید، ممکن است در یک صندوق متوازن سرمایه‌گذاری کنید که عمدتاً دارای سهام بزرگ و اوراق قرضه با رتبه بالا است. همراه با این، می‌توانید وجوه را بر اساس بازده مقایسه کنید تا بهترین صندوق مختلط را که عملکرد ثابتی داشته باشد بیابید.

برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط باید معیارهای زیر را درنظر بگیرید:

  • اندازه دارایی‌های انباشته و بازنشستگی.
  • کارایی گذشته ملاکی برای کارایی آینده نیست.
  • تخصیص دارایی استراتژیک ممکن است تغییر کند و ممکن است هر از چند گاهی توسط متولی تغییر کند تا با شرایط حاکم بر بازار مطابقت داشته باشد. تخصیص واقعی از اهداف آنها منحرف می‌شود، اما نظارت می‌شود تا در محدوده مورد تایید نگهداری شوند.
  • قبل از انتخاب شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری شخصی، باید به دنبال مشاوره مالی حرفه‌ای باشید که شرایط شخصی و اهداف سرمایه‌گذاری شما را در نظر بگیرد.

به طور کلی، صندوق‌های مختلط برای سرمایه‌گذاری ایده‌آل هستند که ترکیبی از ریسک کم (سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه) و بازده ریسک بالاتر (سرمایه‌گذاری سهام) را می‌خواهند. تنوع، ریسک نگهداری فقط سهام یا اوراق قرضه را کاهش می‌دهد و اگر انتظار نمی‌رود نرخ بهره افزایش یابد، جزء اوراق، نوسانات قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد.

سوالات متداول

1. آیا استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد مختلط ایده خوبی است؟

صندوق‌های مختلط با هدف افزایش درآمد و افزایش سرمایه برای سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک پایینی دارند، مانند بازنشستگان، سرمایه‌گذاری ترکیبی از سهام و اوراق قرضه انجام دهند.

2. صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

یک استراتژی سرمایه‌گذاری مختلط، طبقات دارایی را در یک سبد در تلاش برای متعادل کردن ریسک و بازده ترکیب می‌کند. به طور معمول، پرتفوی متوازن بین سهام و اوراق قرضه تقسیم می‌شود، یا به طور مساوی یا با شیب جزئی، مانند ۶۰٪ در سهام و ۴۰٪ در اوراق قرضه.

3. آیا صندوق سرمایه‌گذاری مختلط برای بازنشستگی خوب است؟

در حالی که افرادی که با افق‌های زمانی معمول‌تری بازنشسته می‌شوند، بنابراین افرادی که با افق‌های زمانی ۲۵ یا ۳۰ ساله بازنشسته می‌شوند، بهتر است از نمونه کارهایی استفاده کنند که ماهیت متعادلی دارند. سبدهای ۶۰/۴۰، ۵۰/۵۰، حتی نمونه کارها ۴۰/۶۰ تمایل به حمایت از بالاترین میزان برداشت مطمئن دارند.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا