صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

این روزها به کمک صندوق سرمایه‌گذاری طلا، امکان سرمایه‌گذاری امن و مطمئن با سرمایه‌های کوچک در بازار فلزات گران‌بها به وجود آمده است. به دلیل اهمیت بالای این فلز به‌عنوان یک دارایی امن و پتانسیل بالای آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری در طلا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به‌طورکلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهایی تحت نظارت سازمان بورس هستند که با سرمایه، سرمایه‌گذاران و فاینانسرها، در شاخه‌های مختلف بازار مالی، از جمله صندوق طلا، سود کسب می‌کنند. این صندوق‌ها پس از کسر کارمزد ناچیز خود، سود را به حساب‌های کاربری سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند. در این مقاله، ساختار، مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلا را بررسی خواهیم کرد.

صندوق سرمایه گذاری طلا
صندوق سرمایه گذاری طلا
آنچه می‌خوانید

آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طلا

صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا ابزاری برای خلق ثروت بوده که افراد را قادر می‌سازند تا در سود بالقوه طلا بدون نیاز به مالکیت مستقیم یا در اختیار داشتن طلای فیزیکی، مشارکت کنند. در صندوق طلا، پول سرمایه‌گذاران متعدد جمع شده تا یک سبد متنوع از طلا یا دارایی‌های مرتبط با طلا ایجاد شود.

صندوق طلا
صندوق طلا

 ساختار صندوق سرمایه‌گذاری طلا

زمانی که یک سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کند، واحدهای سبد را با ارزش خالص دارایی فعلی (NAV) خریداری می‌کند. NAV مجموع دارایی‌های صندوق را منهای بدهی‌ها، تقسیم‌بر تعداد واحدهای مانده را نشان می‌دهد. مالکیت هر سرمایه‌گذار در صندوق با توجه به تعداد واحدهایی که دارند، تعیین می‌شود.

مدیریت فعال در مقابل مدیریت منفعل

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان به‌صورت فعال یا غیرفعال مدیریت کرد. هرکدام از این دو رویکردهای خاص خود را برای سازوکار سبد سرمایه‌گذاری و استراتژی سرمایه‌گذاری دارند.

مدیریت فعال

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که به‌طور فعال مدیریت می‌شوند، توسط مدیران حرفه‌ای تحت نظارت هستند که تصمیمات استراتژیک را بر اساس تجزیه‌وتحلیل و تحقیقات بازار، اتخاذ می‌کنند.

این مدیران به‌طور فعال، دارایی‌های مرتبط با طلا را با هدف عملکرد بهتر از بازار و ایجاد بازده بالاتر برای سرمایه‌گذاران خریدوفروش می‌کنند. بازدهی صندوق طلا در مدیریت فعال بیشتر است و معمولاً به دلیل هزینه‌های مرتبط با تحقیق و تخصص مدیریت، کارمزد صندوق طلا در آن‌ها بالاتر است.

مدیریت انفعالی (صندوق‌های شاخص طلا)

صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا با مدیریت غیرفعال، اغلب به‌عنوان صندوق‌های شاخص طلا شناخته می‌شوند. این سبدها به دنبال تکرار یک عملکرد شاخص طلا، مانند قیمت طلا یا شاخص استخراج طلا هستند.

مدیریت صندوق طلا
مدیریت صندوق طلا

استراتژی سرمایه‌گذاری و هلدینگ

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا عمدتاً در دارایی‌های مرتبط با طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند که ممکن است شامل طلای فیزیکی، صندوق ETF‌ طلا (صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس)، سهام استخراج طلا و مشتقات مرتبط با طلا باشد.

استراتژی ثروت‌گذاری سبدها توسط مدیر صندوق تعیین می‌شود که عواملی مانند روند بازار، شرایط اقتصادی، چشم‌انداز قیمت طلا و اهداف صندوق طلا را در نظر می‌گیرد.

توجه داشته باشید که انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ممکن است بر اساس اهداف خود، تصمیمات متفاوتی در مورد دارایی‌های مرتبط با طلا بگیرند. برخی از صندوق‌ها ممکن است بیشتر بر روی طلای فیزیکی تمرکز کرده و صندوق ETF طلا باشند، در اما برخی دیگر برای رشد در صنعت، به سهام استخراج طلا تمایل شوند.

نظارت و حمایت از سرمایه‌گذار

صندوق‌های مبتنی بر طلا، ابزارهای مالی تنظیم‌شده‌ای هستند که تابع دستورالعمل‌ها و سیاست‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. این نظارت‌ها شفافیت، رویه‌های منصفانه و حمایت از سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. یک صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس به‌راحتی می‌تواند تمام افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طلا را جذب خود کند و نیازی به سرمایه‌های هنگفت نیست.

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صخره و افق

در جدول زیر مقایسه‌ای بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف ایجاد شده است، تا شما بتوانید بر اساس اهداف و شاخص‌های مدنظر خود بهترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید:

 صندوق طلاصندوق افقصندوق صخره
اهدافجمع‌آوری سرمایه و مدیریت سبد دارایی‌ها با تلاش برای بیشترین بازدهی با پذیرش ریسک موردقبولجمع‌آوری سرمایه و مدیریت سبد دارایی‌ها با تلاش برای بیشترین بازدهی با پذیرش ریسک موردقبولجمع‌آوری سرمایه و مدیریت سبد دارایی‌ها با تلاش برای بیشترین بازدهی با پذیرش ریسک موردقبول
الزامات سرمایه‌گذاریسرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاسرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهامسرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهام
سایر ویژگی‌هاحداقل 70% از ارزش کل دارایی‌های صندوق باید در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری شود.حداقل 75% از کل دارایی‌های صندوق باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شود.حداقل 75% از کل دارایی‌های صندوق باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شود.
حداکثر 20% از ارزش کل دارایی‌های صندوق باید در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری شود.حداقل 40% از کل دارایی‌های صندوق باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت دارای مجوز انتشار از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شود.حداکثر 20% از کل دارایی‌های صندوق باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت دارای مجوز انتشار از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شود.
حداکثر 50% از ارزش کل دارایی‌های صندوق در زمان اتخاذ موقعیت باید در تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری شود.حداکثر 40% از کل دارایی‌های صندوق باید در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شود.حداکثر 40% از کل دارایی‌های صندوق باید در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شود.
حداکثر 5% از ارزش کل دارایی‌های صندوق باید در اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سکه طلا سرمایه‌گذاری شود.حداکثر 5% از ارزش روز سهام و حق تقدم سهام باید در اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سهام سرمایه‌گذاری شود.حداکثر 5% از ارزش روز سهام و حق تقدم سهام باید در اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سهام سرمایه‌گذاری شود.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

صندوق طلا به دلایل مختلفی در بین سرمایه‌گذاران، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. این سبدها به آنها اجازه می‌دهند که بدون نیاز به داشتن طلا به‌صورت فیزیکی، به بازار فلزات گران‌بها ورود کنند.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا
مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

در ادامه برخی از مزایای کلیدی سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را بررسی می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

  1. نقدینگی و سرمایه‌گذاری آسان
  2. کاهش ریسک کلی سبد
  3. مدیران حرفه‌ای
  4. هزینه‌های کمتر
  5. کاهش خطرات
  6. ورود سرمایه‌گذاران خرد

۱. نقدینگی و سرمایه‌گذاری آسان

یکی از مزایای صندوق طلا، نقدینگی و راحتی پول‌بازی در آن است. برخلاف طلای فیزیکی که ممکن است نیاز به نگهداری، بیمه و اقدامات امنیتی داشته باشد، در صندوق طلا می‌توان به‌راحتی با کمک پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری مختلف خریدوفروش انجام داد. سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای خود را در هر زمان بازخرید کنند.

۲. کاهش ریسک کلی سبد

طلا همانند بسیاری دیگر از فلزات گران‌بها، همبستگی کمی با سایر بازارهای مالی و اوراق بهادار داشته است. صندوق طلا در کنار سایر بازارهای مالی باعث تنوع بخشیدن به یک سبد می‌شود. ازآنجایی‌که قیمت طلا اغلب تمایل به افزایش دارد، اگر بازارهای مالی با نوسان یا رکود مواجه می‌شوند، وجود طلا در یک سبد همانند یک پوشش عمل می‌کند.

باوجود صندوق سرمایه‌گذاری طلا در پرتفوی خود، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌طور بالقوه ریسک کلی سبد را کاهش داده و شانس دستیابی به اهداف بلندمدت مالی خود را افزایش دهند.

۳. مدیران حرفه‌ای

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا توسط مدیران باتجربه که دانش عمیقی از بازار طلا و روندهای اقتصاد جهانی دارند، مدیریت می‌شوند. این متخصصان داده‌های بازار را تجزیه‌وتحلیل کرده، بر قیمت طلا را نظارت دارند و از طرف سرمایه‌گذاران تصمیمات آگاهانه‌ای می‌گیرند. تخصص آن‌ها می‌تواند به‌ویژه برای افرادی که ممکن است زمان یا تخصص برای انجام تحقیقات دقیق در مورد بازار طلا را نداشته باشند، ارزشمند باشد.

۴. هزینه‌های کمتر

خرید طلا به‌صورت فیزیکی سرمایه هنگفتی نیاز دارد و نگهداری آن نیز هزینه‌بردار است. اما انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، هزینه‌های ورود به بازار طلا را بسیار کاهش داده‌اند. از طرفی کارمزد صندوق طلا، شامل کارمزدهای مدیریتی و عملیاتی است که به‌عنوان درصدی از کل دارایی‌های صندوق کسر می‌شود.

با توجه به‌ صرفه‌جویی در زمان، هزینه و مدیریت کارآمد، می‌توان به‌وضوح این موضوع را درک کرد که هزینه‌ها و کارمزد صندوق طلا در مقایسه با هزینه‌های نگهداری طلا بسیار به‌صرفه‌تر هستند. این کسر هزینه‌ها می‌تواند به بازده بالقوه بالاتر برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. 

۵. کاهش خطرات

صندوق سرمایه‌گذاری طلا خطرات نگهداری و امنیت طلای فیزیکی را از بین می‌برند. در صورت داشتن طلا به‌صورت فیزیکی، همیشه نگرانی‌هایی مانند نگهداری، خطر سرقت و خلوص و اصالت طلا وجود دارد. درصورتی‌که، صندوق‌ طلا این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند، چراکه ورود یک سرمایه‌گذار به بازار مالی و صندوق طلا به شکل ابزارهای مالی است.

به‌علاوه صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس فعالیت دارد و تحت نظارت همین سازمان است. بنابراین لایه‌ای امنیتی و حفاظتی تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار از سرمایه کاربران محافظت می‌کند.

۶. ورود سرمایه‌گذاران خرد

صندوق طلا می‌تواند یک نقطه ورود به بازار مالی برای فاینانسر‌هایی باشد که توانایی خرید طلا به‌صورت فیزیکی را ندارند. سرمایه‌گذاران خُردی که نمی‌توانند مبالغ سنگین خرید طلا را متحمل شوند و از پس هزینه‌های نگهداری آن برنمی‌آیند. این افراد می‌توانند در مبالغ کوچک‌تر و در حد توان، اقدام به خرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری طلا کنند. این قابلیت صندوق ETF طلا می‌تواند فرصت‌های بی‌شماری را برای خلق ثروت در اختیار سرمایه‌گذاران خُرد قرار دهد.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا در یک نگاه

مزایاتوضیحات
نقدینگی و سرمایه‌گذاری آساندر صندوق طلا می‌توان به‌راحتی با کمک پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری مختلف خریدوفروش انجام داد.
کاهش ریسک کلی سبدوجود طلا در یک سبد همانند یک پوشش علیه نوسانات عمل می‌کند.
مدیران حرفه‌ایاین متخصصان داده‌های بازار را تجزیه‌وتحلیل کرده و از طرف ثروت گذاران تصمیمات آگاهانه‌ای می‌گیرند.
هزینه‌های کمترصندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا هزینه‌های ورود به بازار طلا را بسیار کاهش داده‌اند.
کاهش خطراتصندوق سرمایه‌گذاری طلا خطرات نگهداری و امنیت طلای فیزیکی را از بین می‌برند.
ورود سرمایه‌گذاران خردصندوق ETF طلا به کاربران اجازه می‌دهد با کمترین مبالغ به بازار خریدوفروش طلا وارد شوند.

معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا

صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا به‌عنوان یک گزینه خوب و حرفه‌ای به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از مزایای بالقوه طلا بدون پیچیدگی‌های داشتن آن را استفاده کنند؛ اما صندوق طلا معایبی هم دارد. در ادامه معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا را بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری در صندوق طلا
سرمایه گذاری در صندوق طلا

۱. نوسانات بازار

قیمت طلا تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله شاخص‌های اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیکی و احساسات سرمایه‌گذاران است. درنتیجه، قیمت طلا می‌تواند به‌شدت نوسان داشته و منجر به نوسانات در ارزش سایر سهام صندوق‌های بازار مالی شود.

برای افرادی که نسبت به نوسانات بازار حساس هستند، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و آن‌ها را از ورود به بازارهای مالی پشیمان کند. چراکه ارزش سرمایه آن‌ها می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نوسانات شدیدی داشته باشد.

۲. کارمزد صندوق طلا

همان‌طور که گفته شد، مانند هر سبد دیگری در بازار سرمایه، صندوق نیز کارمزدهایی دارد تا بتواند هزینه‌های تحلیل و مدیریتی را پوشش دهد. در صندوق سرمایه‌گذاری طلا با مدیریت فعال، کارمزد صندوق طلا می‌تواند بیشتر باشد. همین امر ممکن است گاهی برای برخی از سرمایه‌گذاران خرد سوددهی را کاهش دهد؛ مخصوصا اگر شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… عملکرد صندوق طلا تحت تأثیر قرار داده و موجب افت کیفیت عملکرد صندوق موردنظر شوند.

۳. عدم حس مالکیت

داشتن طلا به‌صورت فیزیکی، حس مالکیت و امنیت ملموس را ایجاد می‌کند. اما برعکس، سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری طلا مالکیت مستقیم این فلز گران‌بها را ندارند. ماهیت نامشهود صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که کنترل فیزیکی بر سرمایه‌گذاری‌های خود را ترجیح می‌دهند چندان جذاب نباشد. مخصوصاً در زمان‌هایی که شرایط اقتصادی نامساعد بازار این حس می‌تواند آزاردهنده باشد.

۴. عملکرد ضعیف در بازارهای صعودی

صندوق طلا همیشه در بازارهای صعودی قوی بهتر از خود طلا عمل نمی‌کند. ازآنجایی‌که بازده صندوق تحت تأثیر عوامل متعددی مانند تصمیمات مدیریتی و ترکیب سبد قرار می‌گیرد، ممکن است گاهی عملکرد صندوق عقب‌تر از رشد قیمت طلا باشد.

۵. ریسک‌های زمان‌بندی بازار

عملکرد صندوق‌های مبتنی بر طلا به‌شدت تحت تأثیر زمان‌بندی بازار است. اگر یک فاینانسر در دوره‌ای با قیمت‌های بالای طلا وارد صندوق شود، احتمال اینکه سود چندانی از این سرمایه‌گذاری نبرد، وجود دارد. چراکه ممکن است قیمت طلا در اوج باشد. به‌طور مشابه، خروج از صندوق طلا در یک دوره با قیمت پایین طلا، ممکن است منجر به ضرر شود.

۶. کنترل سبد سهام محدود

سرمایه‌گذاران در صندوق‌های مبتنی بر طلا از کنترل مستقیم بر تصمیم‌های سبد سرمایه صرف‌نظر می‌کنند. درحالی‌که، مدیریت حرفه‌ای سبد سهام توسط خود فرد می‌تواند سودمند باشد؛ اما مدیریت توسط گروه پشتیبان سبد سهام با اولویت‌ها یا استراتژی‌های سرمایه‌گذار هماهنگ نباشد و تطبیق سبد سهام با نیازهای فردی را محدود کند.

معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا در یک نگاه

معایبتوضیحات
نوسانات بازارنوسانات طلا می‌تواند منجر به نوسانات در ارزش سایر سهام در صندوق‌های بازار مالی شود
کارمزد صندوق طلاگاهی ممکن است کارمزد صندوق طلا بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.
عدم حس مالکیتماهیت نامشهود صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا ممکن است برای برخی چندان جذاب نباشد.
عملکرد ضعیف در بازارهای صعودیصندوق طلا همیشه در بازارهای صعودی قوی بهتر از خود طلا عمل نمی‌کند.
ریسک‌های زمان‌بندی بازارناهماهنگ بودن نوسان قیمت طلا و ورود خروج مردم به بازار طلا، می‌تواند زیان‌بار باشد.
کنترل سبد سهام محدودممکن است مدیریت توسط گروه پشتیبان سبد سهام با اولویت‌ها یا استراتژی‌های سرمایه‌گذار هماهنگ نباشد.

کلام آخر

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، برای ورود به صندوق طلا، کلید موفقیت در انجام تحقیقات کامل، تنوع بخشیدن به سبد سهام و همسو کردن تصمیمات سرمایه‌گذاری با اهداف مالی فردی و تحمل ریسک است. با در نظر گرفتن مزایا و معایب صندوق ETF طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. انتخاب‌هایی که با استراتژی مالی کلی آن‌ها همخوانی داشته باشد و به رونق مالی بلندمدت آن‌ها کمک کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، می‌تواند مزایای بسیاری برای کاربران و عموم مردم داشته باشید. تنوع بخشیدن به سبد سهام، کاهش خطرات خرید و نگهداری فلزات گران‌بها، دسترسی آسان و ورود با کمترین مبالغ ممکن قسمتی کوچکی از مزایای سبد سهام فلزات گران‌ها هستند.

صندوق‌های مبتنی بر طلا، برای سرمایه‌گذاران همانند ابزاری کارآمد و حرفه‌ای برای مشارکت در استفاده از مزایای بالقوه فلزات ارزشمند عمل می‌کنند. این در حالی است که صندوق ETF طلا می‌تواند اشکالاتی نیز به همراه داشته باشد.

فاینانسر‌ها باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا توجه داشته باشند. مواردی مانند: نوسانات بازار، کارمزدهای مدیریت، عدم مالکیت فیزیکی و عملکرد ضعیف در بازارهای صعودی از آن دست معایب هستند. علاوه بر این، درک ریسک‌های زمان‌بندی بازار، پیامدهای مالیاتی، کنترل محدود سبد سهام به سرمایه‌گذاران درک جامع‌تری از جنبه‌های منفی صندوق‌های مبتنی بر طلا ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

۱. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که پول چند سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری در یک سبد متنوع از دارایی‌های مرتبط با طلا جمع‌آوری می‌کنند و بدون نیاز به مالکیت مستقیم طلای فیزیکی، در معرض مزایای بالقوه طلا قرار می‌گیرند.

۲. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طلا با صندوق‌های ETF طلا چه تفاوتی دارند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترکی هستند که توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، درحالی‌که صندوق‌های ETF طلا در بورس‌ها فهرست شده‌اند و مانند سهام فردی معامله می‌شوند که نشان‌دهنده مقدار معینی از طلا در هر واحد است.

۳. مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طلا نقدینگی بالا، مدیریت حرفه‌ای، مزایای متنوع سازی و کاهش ریسک‌های مرتبط با مالکیت فیزیکی طلا را ارائه می‌کنند که آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران مختلف تبدیل می‌کند.

 

منابع:
economictimes.indiatimes.com
investmentsimplified.in
jupiter.money
fincash.com
upstox.com
economictimes.indiatimes.com
wintwealth.com
mf.nipponindiaim.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا