خالص ارزش دارایی (NAV) چیست؟

 

خالص ارزش دارایی چیست؟

خالص ارزش دارایی یا NAV (نَو) اصطلاحی است که توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ETF یا قابل‌معامله در بورس استفاده می‌شود. هدف از محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها این است که از طریق آن ارزش مبنایی برای دارایی‌های صندوق پس از کسر بدهی‌های آن بخش بر تعداد واحدهای صادرشده صندوق به دست آید.

صندوق‌ها به منزله پکیج‌هایی از اوراق بهادار هستند که به صورت یکجا در قالب واحدهای صندوق ارائه می‌شوند. درون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیر صندوق همواره در حال اتخاذ پوزیشن معاملاتی است. سود و زیان، مالیات و کارمزد نیز برای صندوق مصداق دارد که آن را به نهادی بدل می‌کند که به نَو به‌عنوان ابزاری برای تعیین ارزش نیاز دارند.

خالص ارزش دارایی چیست؟
خالص ارزش دارایی چیست؟

نحوه محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها

صندوق‌ها ممکن است NAV را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه محاسبه کنند، ولی معمولا این کار را بعد از پایان هر روز معاملاتی انجام می‌دهند. دارایی‌های صندوق بر اساس سهم صندوق از پوزیشن‌های معاملاتی مختلف و قیمت‌های بسته شدن آن پوزیشن‌ها به علاوه سود محقق‌شده، منهای کارمزدها، زیان محقق‌شده و سایر هزینه‌ها تعیین می‌شود.

سپس مقدار محاسبه‌شده برای دارایی‌ها، پس از کسر بدهی‌های صندوق، بر تعداد واحدهای منتشرشده تقسیم می‌شود. واحدهای صندوق ممکن است با قیمت‌هایی بالاتر یا پایین‌تر از NAV معامله شوند. به مواقعی که بالاتر از NAV معامله می‌شود اصطلاحا “معامله به صرف” و مواقعی که پایین‌تر از NAV معامله می‌شود اصطلاحا “معامله به کسر” گفته می‌شود.

روش محاسبه خالص ارزش دارایی
روش محاسبه خالص ارزش دارایی

خالص ارزش دارایی چه کمکی به سرمایه‌گذار می‌کند؟

خالص ارزش دارایی (NAV) می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند تا متوجه قیمت‌گذاری بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی صندوق در بازار شود. چرا که صندوقی که واحدهای آن بالاتر از ارزش ذاتی آن در حال معامله است، به احتمال زیاد بیش‌ارزش‌گذاری‌شده یا Overvalued است و بلعکس.

همچنین مهم است که رویدادهای اقتصادی و اخبار تاثیرگذار بر روی پوزیشن‌های اتخاذشده توسط صندوق‌ها، برای تعیین کمتر یا بیشتر بودن قیمت معامله واحد صندوق از ارزش واقعی آن، مورد بررسی مستمر قرار گیرد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا