حق تقدم سهام چیست؟ + نحوه خرید و فروش

 

هدف از انتشار حق تقدم چیست؟

انتشار حق تقدم یا Rights Offering (Issue) به فرآیند ایجاد یک حق برای سهامداران فعلی یک شرکت گفته می‌شود که آنها را برای خرید سهام جدید شرکت به صورت مستقیم از خود شرکت، در یک بازه زمانی مشخص و به میزان نسبت مالکیت فعلی‌شان محق می‌سازد.

انتشار حق تقدم به شرکت اجازه می‌دهد تا همزمان تامین مالی کند و به سهامداران فعلی نیز جایزه دهد. این قابلیت سهامداران را قادر می‌سازد تا نسبت مالکیت فعلی خود در شرکت را نیز حفظ کنند.

مثال برای حق تقدم سهام

برای مثال شرکت کلرادو اسکی نیاز به تامین مالی به میزان 16 میلیون دلار دارد و برای این منظور تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرد. این شرکت از قبل دارای 10 میلیون سهام منتشرشده است که قیمت بازار هر سهم در حال حاضر برابر با 5 دلار است.

مدیران شرکت معتقدند شانس موفقیت تامین مالی در صورت فروش سهم به سهامداران فعلی در مقایسه با عرضه عمومی در بازار بیشتر خواهد بود. پس دست به انتشار حق تقدم سهام می‌زنند که در آن اشاره شده است هر سهامدار طی سه ماه آینده می‌تواند به ازای هر دو سهم تحت مالکیت خود، یک سهم را با تخفیف 1 دلاری نسبت به قیمت بازار فعلی سهم، یعنی با قیمت 4 دلار خریداری کند.

اگر 5 میلیون سهم جدید با قیمت هر سهم 4 دلار به فروش برسد، شرکت کلرادو اسکی 20 میلیون دلار به دست می‌آورد. از آنجا که ممکن است برخی سهامداران فعلی شرکت تمایلی به این مشارکت در این اقدام نداشته باشند، حق تقدم‌ها عموماً قابل انتقال به غیر هستد، یعنی یک سهامدار می‌تواند حق تقدم خود را به دیگری بفروشد. این ویژگی شانس شرکت را برای فروش حداکثری سهام خود افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا