مفهوم تورم ناشی از فشار تقاضا (Demand-Pull Inflation)

تورم ناشی از فشار تقاضا باعث چه می‌شود؟

در یک وضعیت تورمی ناشی از فشار تقاضا، کالاها پیش از رشد حجم عرضه آنها با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند و به دلیل ایجاد یک وضعیت عدم تعادل، قیمت‌ها رو به بالا می‌روند. اقتصاددانان اغلب از این سناریو تحت عنوان “مقدار زیادی دلار به دنبال تعداد اندکی کالا” یاد می‌کنند.

تورم ناشی از فشار تقاضا
تورم ناشی از فشار تقاضا

مثالی از شکل‌گیری تورم ناشی از فشار تقاضا

برای شکل‌گیری تورم ناشی از فشار تقاضا، بایستی محدودیت‌هایی بر روی افزایش حجم عرضه برقرار باشد. برای نمونه فرض کنید دستگاهی که یک شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی به تازگی به بازار عرضه کرده محبوبیت فزاینده‌ای را کسب می‌کند.

با اینکه تقاضا برای خرید دستگاه رشد چشمگیری را طی زمان کوتاهی تجربه می‌کند، اما تنها یک کارخانه تولید آن دستگاه وجود دارد که آن نیز با حداکثر ظرفیت خود مشغول به فعالیت است. به این ترتیب قیمت دستگاه همچنان بالا می‌رود، تا وقتی که منجر به کاهش تقاضا شود و یا شرکت اقدام به توسعه ظرفیت تولید دستگاه از طریق تاسیس یک کارخانه جدید کند.

علت تورم ناشی از فشار تقاضا چیست؟

دلایلی چند برای تورم ناشی از فشار تقاضا وجود دارد که یک اقتصاد در حال رشد برجسته‌ترین آنهاست. هر چه مصرف‌کنندگان اعتماد بیشتری به شرایط اقتصادی کشور پیدا کنند، تمایل آنها به مصرف نیز افزایش می‌یابد. مخارج بیشتر تقاضا برای کالاها را افزایش می‌دهد و بنابراین قیمت‌ها رشد پیدا می‌کنند.

دلیل دیگر برای تورم ناشی از فشار تقاضا، انتظارات تورمی است. تحت این سناریو، مصرف‌کنندگان احتمال می‌دهند که از قدرت خرید پول آنها با گذشت زمان کاسته شود، پس اقدام به خرید هر چه سریعتر کالاهای بادوام می‌کنند تا خود را از کاهش قدرت خرید در آینده مصون نمایند. این اتفاق در وضعیت فاجعه‌بار خود، منجر به شکل‌گیری ابرتورم خواهد شد.

سیاست‌های مخارج دولت نیز می‌تواند تورم ناشی از فشار تقاضا را در پی داشته باشد. وقتی یک دولت مخارج خود را افزایش می‌دهد، تقاضا در بازار نیز افزایش می‌یابد و قیمت کالاهایی که دولت خریدار آنهاست رشد پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا