بهترین شرکت سبدگردانی کدام است؟ + مقایسه شرکت‌های سبدگردان

این روزها، مردم بیش از هر زمان دیگری به دنبال راه‌های سرمایه‌گذاری جدیدتر هستند. اما در عین حال، آنها به سختی می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خود را پیگیری کنند. این به این دلیل است که آنها زمان زیادی را برای شناسایی مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین بررسی لیست بهترین شرکت سبدگردانی اختصاصی برای دستیابی به اهداف مالی صرف می‌کنند.

سرمایه‌گذاری نیاز به دانش مالی زیادی دارد و متاسفانه اغلب مردم به دلیل عدم دانش کافی سرمایه‌گذاری‌های اشتباه انجام می‌دهند. هرچند، شرکت‌های سبدگردانی در این سناریو ناجی هستند و می‌توانند به افرادی که دانش یا وقت کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند، کمک کنند. بنابراین بیایید در این مقاله در مورد خدمات شرکت‌های سبدگردانی در ایران و مزایا سبدگردانی اختصاصی بیشتر بیاموزیم.

بهترین سبدگردان بورس
بهترین سبدگردان بورس
آنچه می‌خوانید

پورتفولیو یا سبد چیست؟

به عبارت ساده، پورتفولیو یک اصطلاح جمعی است که برای تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهید استفاده می‌شود که به ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های طبقات مختلف دارایی اشاره دارد. برای مثال، سبد شما ممکن است ترکیبی از سرمایه‌گذاری سهام، طلا و حتی پول نقد باشد.

هر فرد دارای یک سبد منحصر به فرد متناسب با نیازهای متنوع و منابع مالی خود است. وقتی نوبت به مدیریت یک پورتفولیو می‌رسد، می توانید آن را به تنهایی انجام دهید یا یک متخصص را برای انجام همین کار استخدام کنید.

سبدگردانی یا مدیریت پورتفولیو
سبدگردانی یا مدیریت پورتفولیو

خدمات مدیریت پورتفولیو چیست؟

همانطور که ممکن است برخی از شما تاکنون متوجه شده باشید، خدمات مدیریت سبد خدماتی هستند که در آن یک متخصص، سبد سرمایه‌گذاری یک شخص را مدیریت می‌کند. کارشناس تصمیم می‌گیرد که چه مقدار از پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری کنید تا به هدف خود در سرمایه‌گذاری دست یابید.

چرا باید از خدمات شرکت‌های سبدگردانی استفاده کرد؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما را تشویق به سرمایه‌گذاری در یک شرکت سبدگردانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا متوجه شوید که این کار احتمالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری شماست.

در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • قابلیت سفارشی‌سازی
  • شفافیت
  • بازخرید
  • مدیریت سبد قابل دسترس
  • بازده بالاتر
  • تنوع ریسک
  • دستیابی به اهداف
  • رهایی از دردسر
  • صرفه‌جویی در زمان
خدمات شرکت سبدگردانی
خدمات شرکت سبدگردانی

قابلیت سفارشی‌سازی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های استفاده از این شرکت‌ها آن است که می‌توان سرمایه‌گذاری را بر اساس سهام و دارایی‌های مورد علاقه سرمایه‌گذار سفارشی کرد. این امر تضمین می‌کند تا اهداف و مقاصد سرمایه‌گذار برآورده شوند و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در چارچوب ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار انجام شوند تا از سرمایه افراد بیشتر محافظت شود.

شفافیت

طبق مقررات، سرمایه‌گذار همیشه از هر معامله‌ای که در این شرکت‌ها انجام می‌شود همراه با ساختار هزینه مطلع می‌شود. سرمایه‌گذار گزارشی از بازده به همراه ارزش معیار دریافت می‌کند تا عملکرد آن در طول زمان توسط سرمایه‌گذار قابل پیگیری باشد. در واقع، شفافیت کامل همیشه حفظ می‌شود. در حالی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار از هر معامله مطلع نمی‌شود. در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذار فقط یک گزارش ماهانه دریافت می‌کنند که به آنها بینشی از صندوق مشترک می‌دهد. همچنین، بر خلاف شرکت‌های سبد گردانی، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شما سهام را مستقیما در اختیار ندارید. شما فقط صاحب یک واحد از سهم صندوق هستید.

بازخرید

زمانی که یک سرمایه‌گذار در یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاری می‌کند، پول در یک مکان جمع می‌شود، به همین دلیل هر سرمایه‌گذاری که پول را از صندوق خارج کند یا پولی را به صندوق اضافه کند، بر سرمایه‌گذارانی که قبلا بخشی از صندوق هستند، تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، زمانی که بازار اصلاح می‌شود و جریان ورودی وجود دارد، برای سرمایه‌گذاران موجود نشانه مثبتی است. اما زمانی که پول از صندوق خارج می‌شود، برای سرمایه‌گذاران فعلی یک نقطه ضعف است. برعکس، برای شرکت‌های سبدگردانی، فعالیت یک سرمایه‌گذار دیگر تاثیری بر پرتفوی هیچ سرمایه‌گذار دیگری ندارد، زیرا هر سرمایه‌گذار برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های خود حساب زمانی خاص خود را دارد و همه چیز به طور جداگانه انجام می‌شود.

مدیریت سبد قابل دسترس

شرکت‌ها یک سرویس سفارشی به سرمایه‌گذار ارائه می‌کنند. مدیر پورتفولیو با مشتریان خود در تماس است و آنها را در جریان آخرین پیشرفت‌ها قرار می‌دهد. مشتری می‌تواند آزادانه با مدیر در مورد هر گونه نگرانی یا سوالی که ممکن است داشته باشد، تماس بگیرد. هیچ تبعیضی در کار نیست و با هر مشتری یکسان رفتار می‌شود.

اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مشتریان این‌گونه کار نمی‌کنند. سرمایه‌گذاران نمی‌توانند هر زمان که بخواهند به مدیر مراجعه کنند و این تنها برای سرمایه‌گذارانی که مبلغ بسیار زیادی در صندوق، سرمایه‌گذاری کرده‌اند امکان پذیر است.

بازده بالاتر

یک سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده با در نظر گرفتن تمام محاسبات ریسک و بازده توسط یک فرد باتجربه، بازده بالاتری را نسبت به سرمایه‌گذاری توسط افراد عادی تضمین می‌کند. شما نمی‌توانید دانش و مهارت‌های فردی را که حرفه‌اش سرمایه‌گذاری است دست کم بگیرید. سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط بازار، سرمایه‌گذاری در مناسب‌ترین طبقات دارایی و تصمیم‌گیری به موقع به بازدهی بالاتر منجر می‌شود.

تنوع ریسک

داشتن یک مدیر پرتفوی باتجربه، به معنای مدیریت موثر تمام سرمایه‌گذاری‌ها برای به حداقل رساندن ریسک خواهد بود. همچنین، یک فرد متخصص در مسیرهای سرمایه‌گذاری متنوع سرمایه‌گذاری خواهد کرد که منجر به تنوع ریسک می‌شود. مدیر پورتفولیو ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌ها را در سبد شما انجام می‌دهد تا حتی اگر یک سرمایه‌گذاری ریسک بسیار بالایی داشته باشد، دیگری آن را متعادل کند. این امر نوسانات یک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و خطر از دست دادن تمام پول شما تقریبا ناچیز است.

میزان ریسک‎پذیری هر فرد با توجه به شرایط و اهدافی که دارد متفاوت است. تست آنلاین ریسک پذیری سرمایه و دانش را انجام دهید تا از سطح ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی خود آگاه شوید و بهترین پیشنهادات را جهت سرمایه‌گذاری دریافت نمایید.

سرمایه گذاری در سبدگردانی
سرمایه گذاری در سبدگردانی

دستیابی به اهداف

مهم نیست که چقدر سعی می‌کنید وجوه خود را با توجه به شایستگی به طبقات مختلف دارایی هدایت کنید، ناخواسته یک یا چند جنبه را نادیده می‌گیرید. احتمال کمی وجود دارد که بتوانید به طور جزئی یا کامل به اهداف سرمایه‌گذاری خود برسید. اما با استفاده از شرکت‌های سبدگردانی مدیر پورتفولیو سبد شما را به گونه‌ای طراحی می‌کند که بتوانید بازده مورد نظر را بدست آورید.

رهایی از دردسر

اگر سبد خود را به طور مستقل مدیریت کنید، باید قیمت اوراق بهادار مختلفی را که در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید به طور مرتب بررسی کنید و شما تنها مسئول سود و زیان سرمایه‌گذاری خود خواهید بود. اما وقتی با شرکت‌های سبدگردانی تضمینی سرمایه‌گذاری می‌کنید، از این دردسرها رها هستید.

صرفه‌جویی در زمان

بسیاری از سرمایه‌گذاران زمان لازم برای تحقیق و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود را ندارند. استفاده از شرکت‌های سبدگردانی دارای مجوز می‌تواند راهی مناسب برای مدیریت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ارائه دهد و سبب صرفه‌جویی در زمان شود.

پیشنهاد می‌شود مقاله سرمایه‌گذاری در بورس بدون صرف زمان که توسط سرمایه و دانش آماده شده است را مطالعه کنید.

نکاتی که باید قبل از انتخاب یک شرکت سبدگردان در نظر بگیرید

نکات مهم در انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی سابقه و عملکرد
  • فلسفه و رویکرد سرمایه‌گذاری
  • تخصص تیم
  • شفافیت و گزارش‌دهی
  • هزینه
  • خدمات مشتری و ارتباط
  • شیوه‌های مدیریت ریسک
  • رعایت مقررات
انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی
انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی

ارزیابی سابقه و عملکرد

ارزیابی سابقه و عملکرد یک شرکت بسیار مهم است. عملکرد تاریخی آنها را در چرخه‌های مختلف بازار بررسی کنید و آن را با معیارهای مرتبط مقایسه کنید. به دنبال ثبات در ارائه بازده باشید و عملکرد تعدیل شده بر اساس ریسک را بررسی کنید. این تجزیه و تحلیل به شما بینشی در مورد توانایی ارائه دهنده برای نتایج سرمایه‌گذاری مطلوب در طول زمان می‌دهد.

فلسفه و رویکرد سرمایه‌گذاری

درک فلسفه سرمایه‌گذاری و رویکرد یک ارائه‌دهنده حیاتی است. سبک سرمایه‌گذاری، شیوه‌های مدیریت ریسک و تناسب استراتژی‌های آنها را برای اهداف سرمایه‌گذاری خود ارزیابی کنید. تعیین کنید که آیا آنها از رویکرد سرمایه‌گذاری فعال یا غیرفعال پیروی می‌کنند و آیا آنها بر موضوعات یا بخش‌های بازار خاص تمرکز می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که فلسفه آنها با ترجیحات سرمایه‌گذاری و سطوح تحمل ریسک شما مطابقت دارد.

تخصص تیم

تخصص و تجربه تیم مدیریت پورتفولیو از عوامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. صلاحیت‌ها، گواهینامه‌ها و تجربه مدیران صندوق که مسئول مدیریت پرتفوی شما هستند را ارزیابی کنید. یک تیم قوی و آگاه با سابقه اثبات شده احتمال دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد. به دنبال یک تیم متنوع با تخصص در کلاس‌های دارایی مختلف باشید، زیرا این امر آنها را قادر می‌سازد تا خود را با پویایی بازار وفق دهند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

شفافیت و گزارش‌دهی

شفافیت و گزارش‌دهی منظم عناصر یک ارائه‌دهنده قابل اعتماد است. شیوه‌های گزارش‌دهی ارائه‌دهنده و سطح شفافیت ارائه‌دهنده را ارزیابی کنید. یک ارائه‌دهنده قابل اعتماد باید گزارش‌های جامعی در مورد عملکرد سبد، تخصیص دارایی‌ها، تراکنش‌ها و هرگونه تغییر ایجاد شده در سبد ارائه دهد. دسترسی به اطلاعات بلادرنگ و به‌روزرسانی‌های دوره‌ای به شما امکان می‌دهد تا پیشرفت سرمایه‌گذاری‌های خود را به طور موثر نظارت کنید.

هزینه

ساختار هزینه‌های اخذ شده توسط ارائه شرکت‌های مختلف را مقایسه کنید. برای ارزیابی مقرون به صرفه بودن خدمات، درک مؤلفه‌های کارمزد، مانند هزینه‌های مدیریت، هزینه‌های مبتنی بر عملکرد، و سایر هزینه‌ها مهم است. تاثیر کارمزدها را بر بازده سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرید و ارزیابی کنید که آیا کارمزدها بر اساس عملکرد، تخصص و خدمات ارزش افزوده ارائه‌دهنده موجه است یا خیر.

در مقاله نحوه محاسبه کارمزد سبدگردانی به صورت کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

خدمات مشتری و ارتباط

کیفیت خدمات و ارتباطات مشتری یک نکته مهم است. پاسخگویی در دسترس بودن ارائه دهنده را برای سؤالات یا نگرانی‌ها ارزیابی کنید. یک ارائه دهنده قابل اعتماد باید یک مدیر ارتباط اختصاصی یا تیم خدمات مشتری داشته باشد تا نیازهای شما را به سرعت برطرف کند. کانال‌های ارتباطی واضح و به‌روزرسانی‌های منظم در مورد عملکرد پورتفولیو به شما کمک می‌کند تا آگاه باشید و تصمیم‌های بهتری بگیرید.

شیوه‌های مدیریت ریسک

روش‌های مدیریت ریسک به کار گرفته شده توسط ارائه دهنده را ارزیابی کنید. رویکرد آنها به ارزیابی ریسک، تنوع و استراتژی‌های کاهش را درک کنید. چارچوب‌های قوی مدیریت ریسک تضمین می‌کند که پرتفوی شما در برابر شرایط نامطلوب بازار و ریسک‌های منفی احتمالی محافظت می‌شود.

در مورد شیوه‌های مدیریت ریسک با ارائه‌دهنده بحث کنید و توانایی آن‌ها را برای مدیریت مؤثر ریسک در حالی که بازدهی جذاب را هدف قرار دهید، ارزیابی کنید.

رعایت مقررات

اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده با تمام الزامات قانونی مطابقت دارد. باید در چارچوب تعیین شده توسط هیئت بورس و اوراق بهادار ایران عمل کند. انطباق با مقررات یک لایه تضمین اضافی در مورد اعتبار ارائه دهنده و پایبندی به استانداردهای صنعت فراهم می‌کند.

بهترین شرکت‌های سبدگردان بورس در ایران

لیست بهترین شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز شامل موارد زیر است:

  • شرکت سرمایه و دانش
  • شرکت سبدگردان سهم آشنا
  • شرکت سبدگردان آسمان
  • شرکت سبدگردان آبان
  • شرکت سبدگردان الماس
  • شرکت سبدگردان مدبر آسیا
مقایسه شرکت های سبدگردان در ایران
مقایسه شرکت های سبدگردان در ایران

شرکت سبدگردان سرمایه و دانش

بدون تردید یکی از برترین شرکت‌های سبدگردان در ایران، شرکت سبدگردان سرمایه و دانش است. این شرکت با بهره‌گیری از متخصصان و تحلیلگران دقیق به شما کمک خواهد کرد تا به سود قابل قبولی در بازه زمانی معقول دست یابید.

در سبدگردانی اختصاصی سرمایه و دانش برای هر مشتری، چندین تحلیلگر حرفه‌ای با رصد بازار سرمایه و انتخاب فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری اقدام به مدیریت سرمایه می‌کنند. مدیریت سرمایه با توجه به اهداف مالی مشتریان و متناسب با میزان ریسک‌پذیری آن‌ها انجام می‌شود.

شرکت سبدگردان سهم آشنا

یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های سبدگردانی در ایران، شرکت سبدگردان سهم آشنا است. این شرکت با داشتن متخصصان حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با حداقل ریسک به اهداف مالی خود دست یابید.

شرکت سبدگردان آسمان

از دیگر شرکت‌های مهم سبدگردانی در ایران می توان به شرکت سبدگردان آسمان اشاره کرد. این شرکت که فعالیت خود را از سال 1390 آغاز کرد با داشتن سابقه درخشان ده ساله خود میتواند به شما برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق کمک کند.

شرکت سبدگردان آبان

فلسفه شرکت سبدگردان آبان، ارزیابی فرصت‌های بازار رو به رشد، بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاری شده، رشد مالی و درآمد قوی و ارزش‌گذاری منصفانه است. این شرکت در سال 1397 فعالیت خود را در زمینه مشاوره به سرمایه‌گذاران آغاز کرد.

شرکت سبدگردان الماس

یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سبدگردانی در ایران شرکت الماس است که فعالیت خود را از سال 1394 شروع کرد. این شرکت با تجربه میتواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذارانی باشد که می‌خواهند با حداقل ریسک به سود بالا در سرمایه‌گذاری برسند.

شرکت سبدگردان مدبر آسیا

این شرکت فعالیت خود از سال 1398 در زمینه بورس آغاز کرد. مشاوران این شرکت نیز در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری با بازده بالا و کاهش ریسک از دست دادن سرمایه، می‌توانند برای سرمایه‌گذاران گزینه مناسبی باشند.

مقایسه شرکت‌های سبدگردان در ایران

در جدول زیر می‌توانید شرکت‌های مختلف سبدگردان در ایران را در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنید.

مقایس عملکرد شرکت‌های سبدگردانی
نام شرکت سبدگردانحداقل زمان لازم برای سرمایه‌گذاریحدقل میزان سرمایه‌گذارینرخ کارمزد ثابتنرخ کارمزد متغیرخدمات شهرستانامکان فسخ قرارداد
سرمایه و دانش12 ماه200 میلیون تومان1%20%داردوجود دارد
سهم آشنا12 ماه500 میلیون تومان1%20%داردوجود دارد
آسمان12 ماهیک میلیارد تومان1%20%نداردوجود دارد
آبان12 ماهیک میلیارد تومان1%20%نداردوجود دارد
الماس12 ماهیک میلیارد تومان1%20%شرایط خاصوجود دارد
مدیر آسیا12 ماهیک و نیم میلیارد تومان1%20%شرایط خاصوجود دارد

سوالات متداول

1. شرکت‌های سبدگردان بورس چه کار می‌کنند؟

در این شرکت‌ها مدیران دارای صلاحیت و با تجربه با حمایت یک تیم تحقیقاتی، پورتفولیوهای سهام را از طرف مشتریان مدیریت می‌کنند.

2. بهترین سرمایه‌گذاری در تمام دوران کدام است؟

بازار سهام بالاترین بازده سرمایه‌گذاری را در طول زمان ارائه می‌دهد. با این حال، بازده بالاتر با ریسک بالاتری همراه است. قیمت سهام معمولا نوسانات بیشتری نسبت به قیمت اوراق قرضه دارد.

3. چه زمانی سرمایه‌گذاری ناموفق است؟

زمانی که بدون دانش و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنید. در این نوع سرمایه‌گذاری یا سودی به دست نمی‌آورید و یا سود کمتری از آنچه انتظار داشتید به دست می‌آورید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا