اهمیت افق زمانی سرمایه‌گذاری برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری

 

ریسک در سرمایه گذاری چگونه محاسبه می‌شود؟

سرمایه‌گذاران همواره در تلاش برای دور شدن از ریسک هستند. هر چه یک سهام ریسکی‌تر باشد، باید بازده بیشتری را نیز برای جبران آن ریسک ایجاد کند. ریسک در سرمایه‌گذاری از طریق شاخص انحراف معیار محاسبه می‌شود. این شاخص میزان بالا و پایین رفتن قیمت سهام را حول میانگین آن نشان می‌دهد.

یک سهام کم‌ریسک نوسان‌های اندکی را در گذر زمان تجربه می‌کند و در نتیجه قابلیت پیش‌بینی بهتری دارد. اما یک سهام ریسکی پیش‌بینی‌پذیری کمتر و نوسان‌های بیشتری دارد.

اگر می‌خواهید میزان سطح ریسک‌پذری خود را بسنجید، تست ریسک پذیری سبدگردان سرمایه و دانش را انجام دهید.

افق زمانی سرمایه‌گذاری چیست؟

سهام‌های ریسکی تا زمانی که افراد در قیمت‌های اوج از آنها خارج شوند سودآور خواهند بود اما برخی اوقات افراد مجبور به خروج از آنها در زمان‌های افت قیمت می‌شوند. اینجاست که لزوم در نظر گرفتن افق زمانی سرمایه‌گذاری بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد.

افق زمانی سرمایه‌گذاری مدت زمانی است که شما می‌توانید پول خود را پیش از احساس نیاز دوباره به آن برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید. اگر شما یک افق زمانی بلندمدت داشته باشید، می‌توانید خود را از دوره‌های نزولی قیمت سهام مصون نگه دارید. بنابراین می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های ریسکی‌تری انجام دهید. اما اگر قصد خروج پول خود ظرف مثلا یک سال را داشته باشید، در واقع یک افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارید و شاید مجبور به خروج از سرمایه‌گذاری در یک دوره نزولی شوید.

هر چه افق زمانی کوتاه‌تری داشته باشید، ریسک کمتری را نیز می‌توانید تحمل کنید. به همین دلیل است که مشاورین سرمایه‌گذاری پیش از ارائه مشاوره برای چینش ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری افراد، نیاز به دانستن افق زمانی سرمایه‌گذاری آنها دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا