تفاوت اوراق مشارکت و سهام چیست؟

همه افراد به دنبال راهی برای گسترش منبع درآمد خود هستند. معمولاً کسانی که سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت انجام می‌دهند، سود بیشتری به دست می‌آورند. سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جزو بهترین انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت محسوب می‌شوند.

آیا قصد کسب درآمد بیشتر را دارید و به دنبال راهی برای سودآوری هستید؟ شما می‌توانید با خرید اوراق مشارکت و سهام، با توجه به مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، سود قابل‌توجهی را به دست‌آورید؛ اما قبل از انتخاب هر یک از این روش‌ها، باید اطلاعاتی را درباره آن‌ها به دست‌آورید. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی جامع درباره اوراق مشارکت و سهام و تفاوت‌های بین آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین روش سرمایه‌گذاری
بهترین روش سرمایه‌گذاری
آنچه می‌خوانید

سهام چیست؟

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم در شرکت‌ها، خرید سهام است. هنگامی که فرد، سهام شرکت را خریداری می‌کند، سودی از این طریق به دست می‌آورد. البته، میزان سود و درآمد به این بستگی دارد که سهام‌تان در بازار‌های مالی چقدر ارزش دارد.

در صورتی که کسب‌وکاری در طی سال، سود بالایی به دست آورد، می‌تواند سود حاصل را بین سهام‌داران تقسیم کند. در نتیجه، براساس میزان سهامی که فرد خریداری کرده است، سود به وی تعلق خواهد گرفت.

سهام چیست به زبان ساده
سهام چیست؟ به زبان ساده

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام چیست؟

به فردی که در یک شرکت سرمایه‌گذاری کند، امکانات و اختیاری تعلق خواهد گرفت. به علاوه، با سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌توانید از مزایایی بهره‌مند شوید.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس عبارتند از:

  • امکان فروش سهام بدون شرایط خاص
  • عدم محدودیت در میزان سرمایه‌گذاری
  • خرید سهام به میزان توان مالی فرد
  • عدم نیاز به داشتن تخصص به امور شرکت
  • عدم احتیاج به سرمایه‌های سنگین
  • دریافت مالکیت شرکت بورسی
  • داشتن مسئولیت در شرکت
  • بهره‌گیری از اقتصاد در حال رشد
  • انجام معاملات به صورت آسان‌تر

نحوه خرید و فروش سهام در بورس

اگر قصد کسب سود از طریق خرید سهام را دارید، باید در شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنید. با فروش سهام‌تان بعد از سوددهی شرکت می‌توانید سرمایه خوبی را به دست‌آورید. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق بورس، سهام دلخواه خود را خریداری کنند.

متقاضیان باید به کارگزاری مراجعه کنند و بعد از تکمیل اطلاعات، رمز عبور و کد کاربری دریافت کنند. سپس، افراد با ورود به سامانه کارگزاری می‌توانند به صورت آنلاین، خرید و فروش سهام را انجام دهند.

مراحل انجام معامله در بورس به صورت زیر است:

  1. احراز هویت در سجام
  2. دریافت کد بورسی
  3. ورود به سامانه کارگزاری
  4. شارژ حساب در کارگزاری
  5. ثبت سفارش خرید سهام
  6. تایید سفارش و وارد شدن آن به پرتفوی کاربر
  7. در صورت نیاز، ثبت سفارش فروش مقدار مشخصی از سهم
  8. واریز وجه به حساب فرد

برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید مقاله چگونه سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کنیم؟ را مطالعه کنید.

خرید سهام در بورس
خرید سهام در بورس

سود اوراق مشارکت چقدر است؟

بازده سود ناشی از این نوع سرمایه‌گذاری، درصد قابل قبولی است. شما می‌توانید با خرید اوراق در بازه زمانی اصلاح بازار‌ها، سود بالایی را به دست آورید. نهاد‌های مالی، سود این اوراق را مشخص می‌کنند؛ به همین خاطر، برای سود اوراق مشارکت نمی‌توان مبلغ مشخصی را از قبل تعیین کرد.

در کل، سودی که از این روش، نصیب سرمایه‌گذار می‌شود، بین ۱۸ الی ۲۳ درصد متغیر است. مبلغ سود در بازه زمانی مشخص برای سرمایه‌گذاران ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است که میزان سود اوراق مشارکت از درصد سود بانک زیادتر است. به دلیل بالا بودن سود اوراق از سود بانکی، بسیاری از افراد به خرید اوراق مشارکت روی آورده‌اند.

سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاران دارای چه میزان سودی است؟ اوراق مشارکت دارای میزان سود متغیری است. در بازه‌های زمانی از قبل تعیین‌شده، این سود به حساب خریدار واریز می‌شود. شرکت وظیفه دارد که مبلغ اسمی اوراق را در تاریخ سررسید به خریدار پرداخت کند. اگر در سررسید آخر، سود پروژه از میزان پرداختی به فرد بیشتر باشد، باید تفاوت این دو سود برای متقاضی پرداخت شود. در کل، شرکت موظف است که مبلغ اسمی اوراق را همراه با سود نهایی به حساب فرد واریز کند.

شرکت‌های مجاز به انتشار اوراق مشارکت

از شرکت‌های مجاز برای انتشار اوراق مشارکت می‌توان به شهرداری‌ها، مؤسسات، نهاد‌های غیردولتی و دولتی اشاره کرد. این شرکت‌ها برای توسعه طرح‌های ساختمانی، تولید و تأمین منابع اولیه به حمایت مالی نیاز دارند.

شرکت‌ها، پروژه خود را ارائه می‌دهند؛ سپس پروژه، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورت تأیید پروژه، برای حمایت مالی از آن شرکت‌ها، مجوز انتشار اوراق صادر خواهد شد. این شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران، درصد بیشتری از سود بانکی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. بنابراین، میزان تمایل سرمایه‌گذاران به کسب درآمد از طریق اوراق افزایش پیدا می‌کند.

مزایای اوراق مشارکت

اوراق مشارکت، نوعی روش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی است. با این نوع سرمایه‌گذاری می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد:

  • تضمین سود
  • بدون ریسک
  • نقدشوندگی بالا
  • سرمایه‌گذاری با مبلغ کم
  • معاف از مالیات
  • امکان پرداخت سود در سررسید‌های مشخص به صورت ماهیانه یا سالیانه
  • تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری
خرید اوراق مشارکت چه مزایایی دارد
خرید اوراق مشارکت چه مزایایی دارد؟

معرفی انواع اوراق مشارکت

اوراق مشارکت بر اساس برخی فاکتور‌ها به چند دسته قابل تقسیم‌بندی هستند. از مهمترین انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اوراق ساده
  • اوراق بی‌نام و بانام
  • اوراق مشارکت بورسی و غیربورسی

اوراق ساده

یکی از متداول‌ترین انواع اوراق که شرایط خرید و فروش راحتی دارد، اوراق مشارکت ساده است. افراد کم‌تجربه که قصد شروع سرمایه‌گذاری را دارند، می‌توانند این روش را امتحان کنند. خرید این نوع اوراق با ریسک کمتری همراه است. لازم به ذکر است که فردی که این اوراق را دارد، می‌تواند آن‌ها را به فرد دیگر منتقل کند. بنابراین، اوراق ساده را می‌توان جزو بهترین اوراق مشارکت در نظر گرفت.

اوراق بی‌نام و بانام

اوراق مشارکت را می‌توان به انواع بی‌نام و بانام تقسیم‌بندی کرد. اوراق با نام به اسم خود فرد ثبت می‌شود. بنابراین، اگر فرد به دلیلی، این سند را از دست دهد، دیگران قادر به فروش و سوء‌استفاده از آن نخواهند بود. در اوراق با نام، سود به فرد مالک تعلق خواهد گرفت و به غیر از وی، کسی حق فروش را ندارد؛ اما در اوراق بی‌نام، اسمی ثبت نشده است. به همین خاطر، هر فردی که این برگه‌ها را به همراه داشته باشد، قادر به فروش و کسب سود خواهد بود.

اوراق مشارکت بورسی و غیربورسی

اوراق مشارکت به انواع بورسی و غیربورسی قابل تقسیم هستند. شما می‌توانید پروسه خرید و فروش این اوراق را در بورس انجام دهید. برخی از انواع اوراق را نمی‌توان در بازار بورس معامله کرد. امکان خرید و فروش آن‌ها از طریق بانک وجود دارد. این اوراق غیربورسی را بانک مرکزی منتشر می‌کند.

اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار به سندی اطلاق می‌شود که با توجه به آن، فرد مبلغی را تحت عنوان قرض به ناشر اوراق قرضه می‌دهد؛ ناشر نیز وظیفه دارد که بهره‌ای را به وی پرداخت کند. سود حاصل از اوراق بهادار باید در تاریخ سررسید به حساب فرد واریز شود. امکان مبادله این اوراق مانند سهام شرکت‌ها وجود دارد.

بورس اوراق بهادار
بورس اوراق بهادار

تفاوت اوراق بهادار و اوراق مشارکت

اوراق بهادار و اوراق مشارکت با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد؛ اما از تفاوت‌های کلی این دو روش کسب درآمد و سود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اوراق بهادار در مقایسه با اوراق مشارکت با ریسک بیشتری همراه است.
  • در اوراق مشارکت، نرخ بهره به صورت علی‌الحساب محاسبه می‌شود؛ اما در اوراق بهادار، نرخ بهره ثابت است.
  • در بازار بورس، امکان معامله اوراق مشارکت وجود دارد.
  • سود اوراق بهادار با توجه به میزان سود و ضرر شرکت مشخص خواهد شد.

بهترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید

بعد از بررسی تفاوت‌های بین اوراق و سهام، تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب بهترین روش برای شما راحت‌تر خواهد بود. شما باید ببینید که با کدام روش می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید.

به صورت کلی، اوراق برای افرادی مناسب است که محافظه کار هستند. اوراق، سود و درآمد قابل توجهی را به شما ارائه می‌دهند و ریسک نسبتاً پایینی نیز دارند.

در صورتی که برای رسیدن به اهداف مالی خود دارای زمان بیشتری هستید، سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با سرمایه‌گذاری در این بازار، پتانسیل بیشتری برای پیشرفت مالی خواهید داشت و قادر به تحمل نوسانات بازار خواهید بود.

معمولاً افراد جوان‌تر سراغ سرمایه‌گذاری در بازار سهام ‌می‌روند؛ اما با نزدیک شدن به سن بازنشستگی، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در اوراق بیشتر می‌شود. در صورتی که هنوز هم در انتخاب بین یکی از این دو گزینه تردید دارید، می‌توانید در سبدی از اوراق و سهام سرمایه‌گذاری کنید.

انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری
انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری

تفاوت‌ اوراق مشارکت و سهام چیست؟

سهام و اوراق مشترک، هر دو گزینه‌ای مناسب برای تأمین نیاز‌های مالی هستند. اگر به فکر کسب درآمد بالا و سود بیشتر هستید، می‌توانید این دو روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. تفاوت‌های بین این دو روش عبارتست از:

  • دارا بودن حق رأی سهامداران
  • نوع و میزان سود
  • میزان ریسک‌پذیری

دارا بودن حق رأی سهامداران

افراد دارای سهام، در شرکت حق رأی دارند؛ اما کسانی که اوراق مشارکت خریداری کرده‌اند از حق رأی برخوردار نخواهند بود.

نوع و میزان سود

فردی که سهام شرکت را خریداری می‌کند، سود ثابت و مشخصی را به دست می‌آورد. البته، سهامداران می‌توانند با افزایش نرخ سهام نیز به صورت سالیانه، به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.

میزان ریسک‌پذیری

افرادی که اوراق مشارکت خریداری می‌کنند، ریسک کمتری را می‌پذیرند؛ اما سهامداران باید قدرت ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشند. هر چقدر فرد بیشتر ریسک‌پذیر باشد، به میزان درآمد و سود بیشتر دست پیدا می‌کند. در واقع، این تفاوت در بازده به دلیل میزان ریسک‌پذیری در هر یک از این روش‌ها است.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری از طریق سهام و اوراق مشارکت را می‌توانید خودتان انجام دهید یا به شرکت‌های فعال در زمینه انجام سرمایه‌گذاری‌های مختلف بسپارید. سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها نیازمند داشتن دانش لازم و آشنایی با تحلیل‌های تکنیکال است. به همین خاطر، برای کسب سود بالاتر و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر، این پروسه را به مجموعه‌های فعال در این زمینه واگذار کنید. شرکت سرمایه‌گذاری سرمایه و دانش در زمینه انجام تحلیل‌های مالی و انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

1. کدام ارگان‌ها، وظیفه انتشار اوراق مشارکت را دارند؟

ارگان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری جزو سازمان‌هایی هستند که برای تأمین مالی جهت اجرای طرح‌های خود تصمیم می‌گیرند که اوراق مشارکت را منتشر کنند.

2. مزایای خرید و فروش سهام در بورس چیست؟

از مزایای خرید و فروش سهام در بورس می‌توان به امکان خرید و فروش بدون محدودیت زمان و مکانی و امنیت بالا در انجام معاملات اشاره کرد.

3. از چه طریق می‌توان پروسه خرید و فروش اوراق مشارکت را انجام داد؟

از طریق سامانه آنلاین کارگزاری‌ها می‌توان پروسه خرید و فروش اوراق مشارکت را انجام داد. البته از طریق بانک مرکزی نیز خرید و فروش امکان‌پذیر است.

4. چگونه می‌توان از انتشار اوراق مشارکت مطلع شد؟

از طریق مراجعه به سایت شرکت فرابورس و بانک مرکزی می‌توان درباره انتشار اوراق، اطلاعات لازم را به دست آورد.

5. آیا با خرید اوراق مشارکت، فرد در شرکت حق رأی دارد؟

خیر؛ صاحب اوراق مشارکت در شرکت از حق رأی برخوردار نمی‌شود.

6. سرمایه‌گذاران با خرید سهام چه سودی برای شرکت‌ها دارند؟

شرکت‌ها می‌توانند نیاز مالی خود را از طریق سهام‌هایی تأمین کنند که افراد خریداری کرده‌اند.

7. اوراق مشارکت و سهام چه تفاوتی دارند؟

از تفاوت‌های این دو نوع روش می‌توان به حق رأی و نوع و میزان سود اشاره کرد.

8. مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار سهام چیست؟

از مزایای بازار سهام می‌توان به عدم احتیاج به سرمایه سنگین، امکان فروش راحت سهم، دریافت مالکیت شرکت بورسی، افزایش سرمایه، تنوع پرتفوی، نقدینگی بالا و مالکیت مشترک در شرکت‌ها اشاره کرد.

9. معایب سرمایه‌گذاری در بازار سهام چیست؟

از معایب بورس می‌توان به ریسک و نوسان بالا قیمت‌ها اشاره کرد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا