بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟ بازدهی کدام سکه بیشتر است؟

حفظ ارزش پول، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر فردی است که می‌خواهد در برابر تورم و فشارهای اقتصادی، رشد کند. معمولا بازارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از سرمایه خود، وارد آن‌ها شوید. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بازارهایی که از سال‌های قدیم مورد استقبال گسترده مردم قرار داشت، بازار سکه و طلا است.

از آن‌جایی که سکه با استفاده از طلا تولید می‌شود و در طول این سال‌ها، طلا همواره روندی صعودی در بازارهای جهانی را داشته، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری ایمن و سودآور است. با گشت و گذاری در بازارهای طلایی که در کشور وجود دارند، با انواع مختلفی از سکه‌ها، از امامی و تمام بهار آزادی گرفته تا نیم سکه و ربع سکه و پارسیان، مواجه می‌شوید و همین موضوع باعث سردرگمی بسیاری از افراد شده است.

خیلی از مردم این سوال را در ذهن دارند که باید پول خود را روی چه سکه‌ای سرمایه‌گذاری کنند؟ آیا تمام سکه‌ها به یک نسبت افزایش قیمت دارند؟ بهترین مقاصد برای خرید سکه‌های طلا چیست؟ تمام این سوالات ممکن است که برای شما هم وجود داشته باشد و ما به صورتی کامل در این مقاله می‌خواهیم به تمام آن‌ها و بسیاری دیگر از سوالات احتمالی که در ذهن دارید، پاسخ دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری
بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری
آنچه می‌خوانید

چرا باید سراغ خریداری سکه طلا برویم؟

اولین سوالی که می‌خواهیم سراغ آن برویم، دلیل خریداری سکه طلا است؛ چرا باید سکه طلا بخریم؟ برای پاسخ دادن به این سوال در مورد تمام روش‌های سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول، باید چند فاکتور مهم، از جمله نقدشوندگی، میزان تقاضا، بازار و ارزش کلی آن را مورد بررسی قرار داد.

مالیات

شاید بازارهایی مانند ملک یا خودرو هم برای شما جذاب باشند؛ ولی زمان معامله در این بازارها، باید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازید که در برخی موارد، اصلا به‌صرفه نیست. وقتی که شما به سمت خرید و فروش سکه می‌روید، در بسیاری از موارد اصلا نیازی به پرداخت مالیات نیست.

نقدشوندگی، خریدار و تقاضا

سکه یکی از معدود دارایی‌هایی است که در کشور به راحتی نقد می‌شود و به راحتی می‌توانید با کمترین میزان جستجو برای فروش، خریدار مورد نظر برای سکه‌تان را پیدا کنید. پس با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که با یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایی طرف هستیم که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. از طرفی دیگر هم سکه باز هم یکی از معدود مشتقات طلا است که هیچ اجرتی روی آن دریافت نمی‌شود. اگر تا به امروز یک بار طلا خریداری کرده باشید، حتما می‌دانید که درصدی هم روی فاکتور به عنوان اجرت ساخت از شما دریافت خواهد شد؛ اما سکه اینگونه نیست و شما تنها باید مبلغ خود سکه، بدون نیاز به اجرت را بپردازید.

بازارهای جهانی

شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد؛ اما سکه‌های داخل ایران یکی از معدود دارایی‌هایی هستند که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را در خارج از کشور هم تبدیل به پول کنید. در واقع، شاید ریال ایران آنچنان خواهانی نداشته باشد، ولی بسیاری از صرافی‌های خارج از کشور به خوبی ارزش سکه را می‌دانند و به همین دلیل، خریداران آن هستند.

ارزش نسبت به طلا

اگر سراغ بررسی قیمت طلا در بازه‌های زمانی مختلف برویم، متوجه خواهیم شد که هر گرم طلا در مقایسه با یک سکه با همان وزن، ارزش به مراتب کمتری دارد و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که سکه، بازار سودآورتری در مقایسه با طلا دارد. در بسیاری از موارد که قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر پیدا می‌کند، ما به وضوح می‌بینیم که ارزش سکه درصد بیشتری تغییر پیدا می‌کند و سود بیشتری به خریداران خود خواهد رساند.

رشد قیمت و سوددهی

بازارهای مالی زیادی در ایران وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای طیفی از مردم مناسب باشند و این شما هستید که باید براساس بودجه و هدفی که از سرمایه‌گذاری دارید، سراغ یکی از آن‌ها بروید. در بازارهای مالی ایران، سکه یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که در سر راه شما قرار دارد و با مقایسه‌ای ساده متوجه خواهید شد که پس از هر بار افزایش قیمت در دیگر بازارها، قیمت سکه با درصد بیشتری تغییر پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاری را شروع کنید

برای مشاوره و دریافت بهترین راهکارهای سرمایه‌گذاری، با ما تماس بگیرید.

42548(021) داخلی 3

چه نوع سکه‌هایی در بازار وجود دارند؟

تا اینجا با مزیت‌هایی که سرمایه‌گذاری روی سکه برای شما به همراه دارد آشنا شدیم و حالا نوبت به معرفی انواع سکه‌های موجود در بازار ایران رسیده است:

  • سکه تمام بهار آزادی
  • سکه امامی (طرح جدید)
  • نیم سکه
  • ربع سکه
  • سکه گرمی
  • سکه پارسیان
  • سکه لیزر

سکه تمام بهار آزادی

سکه تمام بهار آزادی
سکه تمام بهار آزادی

سکه تمام بهار آزادی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سکه‌هایی است که مردم برای حفظ سرمایه خود سراغ استفاده از آن می‌روند؛ به همین دلیل، تقاضای زیادی هم برای آن وجود دارد. سکه بهار آزادی، از جنس طلا و یکی از مسکوکات قانونی جمهوری اسلامی است که برای اولین بار در سال ۱۳۵۸ و به مناسبت یادبود پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران، ضرب شد. البته، باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که سکه تمام بهار آزادی به آن دست از سکه‌هایی گفته می‌شود که در حد فاصل سال‌های ۵۸ تا ۷۰ ضرب شدند.

در مشخصات این سکه‌ها، آمده که بانک مرکزی آن‌ها را با خلوص ۹۰ درصدی و همچنین عیار ۲۲ تولید کرده است؛ طلای تمام خالص، عیار ۲۴ دارد. برای شناسایی سریع این نوع از سکه‌ها، شما دو راه‌کار در پیش رو دارید: یا باید به ظاهر آن‌ها توجه کنید یا اینکه سراغ وزن‌کشی آن‌ها بروید. این سکه با وزن‌های ۸ گرمی به بازار عرضه شده‌اند و در یک طرف آن‌ها، نام حضرت علی (ع) و در طرف دیگر هم عکسی از حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

سکه امامی (طرح جدید)

سکه طرح امام
سکه طرح امام

همان‌طور که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، ضرب سکه‌های تمام بهار آزادی تا سال ۱۳۷۰ ادامه داشتند و از آن به بعد بانک مرکزی ایران طی یک تصمیم استراتژیک، سراغ ضرب سکه‌های جدیدی که امروزه ما آن‌ها با نام‌های سکه امامی یا طرح جدید می‌شناسیم، رفت. طراحی و ساخت این سکه‌ها را استاد جعفر نجیبی برعهده داشت و روی یک طرف آن عکسی از امام خمینی (ره) و در طرف دیگر هم عکسی از حرم امام رضا (ع) قرار دارد. در پرانتز باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این سکه‌ها هم با وزن ۸ گرمی و عیار ۲۲ به بازار عرضه می‌شوند.

ضرب سکه‌های امامی یا همان طرح جدید از سال ۱۳۷۰ تا به امروز ادامه داشته و هنوز هم تولید می‌شوند، اما باید به یک موضوع بسیار مهم توجه داشته باشیم؛ سکه‌هایی که از سال ۱۳۸۷ به بعد تولید شده‌اند، همگی با تاریخ ۱۳۸۶ به بازار عرضه می‌شود. بانک مرکزی ایران در پاسخ به سوالی در مورد این موضوع می‌گوید که هدف از این کار، جلوگیری از ایجاد ارزش برای سکه‌هایی با تاریخ جدیدتر است.

نیم سکه

نیم سکه‌‌، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین سکه‌هایی است که شما امروزه می‌توانید در بازار ایران پیدا کنید. برای این سکه به دلیل دارا بودن عیاری مشابه با سکه‌های امامی و حتی تمام بهار آزادی (عیار ۲۲) و وزن ۴ گرمی، به مراتب درخواست‌های بیشتری وجود دارد و شما به راحتی در هر زمان که اراده کنید، نیم سکه تبدیل به پول خواهد شد.

حتی درصد تغییر قیمت نیم سکه در مقایسه با سکه‌های تمام بهار آزادی و امامی بیشتر از و بسیار از کارشناسان حوزه‌های طلا عقیده دارند که بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت، نیم سکه است.

ربع سکه

ربع سکه را می‌توانیم پل ورود شما به دنیای خرید و فروش سکه با سرمایه‌های کم بدانیم. این سکه طلا با وزن ۲ گرمی و عیار ۲۲ خود، یکی از بهترین مقاصد افرادی است که سرمایه زیادی ندارند و می‌خواهند با همین میزان سرمایه، به خرید و فروش بپردازند.

سکه گرمی

آیا کسانی که حتی سرمایه خریداری یک ربع سکه را ندارند، نمی‌توانند وارد این بازار شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تا قبل از سال ۱۳۸۹ باید می‌گفتیم که خیر؛ اما در این سال بود که بانک مرکزی ایران با ایجاد تغییراتی در سیاست‌های پولی و مالی خود و برای کنترل اوضاع سکه، تصمیم گرفت تا قطع جدیدی از سکه‌های تمام بهار آزادی را با نام سکه‌های گرمی به بازار عرضه کند. این سکه‌ها دقیقا مشابه با سکه‌های تمام بهار آزادی، دارای عیار ۲۲ هستند و با وزن ۱ گرمی خود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد با بودجه‌های بسیار کم است.

سکه پارسیان

سکه پارسیان
سکه پارسیان

شاید سکه‌های تمام بهار آزادی، امامی یا طرح جدید، نیم سکه، ربع سکه یا گرمی بازار خوبی داشته باشند، اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند از نظر محبوبیت با سکه پارسیان رقابت کنند؛ به این دلیل که تعداد زیادی از مردم برای هدیه دادن به یکدیگر از سکه‌های پارسیان استفاده می‌کنند.

پارسیان، تنها سکه‌ای است که توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شود و این وظیفه به شرکت‌های خصوصی واگذار شد و شرکت‌های خصوصی هم این سکه‌ها را با عیار ۱۸ و با وزن‌های ۵۰ سوت تا ۲ گرم تولید می‌کنند. البته، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که سکه‌های پارسیان به هیچ عنوان گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند؛ چرا که به دلیل اعتبار نسبتا کم و احتمال تقلبی بودن نقدشوندگی پایینی دارند و همین‌طور عیار پایین آن‌ها باعث می‌شود تا تعداد افراد کمتری تمایل برای خریداری آن‌ها از شما داشته باشند.

سکه لیزر

شاید بتوانیم لقب کمیاب‌ترین سکه داخل ایران را به سکه لیزر بدهیم. این سکه برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ ضرب شد و به دلیل عیار بالا و همچنین وزن دقیق‌تری که در مقایسه با سکه‌های تمام بهار آزادی و همچنین سکه امامی یا طرح جدید دارد، گران‌تر از آن‌ها است و به همین دلیل، نقدشوندگی بسیار خوبی نسبت به آن‌ها دارند.

در زمان خرید سکه، باید به چه معیارهایی توجه کنیم؟

همیشه قبل از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، باید معیارهایی را مدنظر قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری ما نابود نشود. از اصلی‌ترین معیارهایی که باید در زمان خرید سکه به آن‌ها توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان تقاضا و نقدشوندگی
  • بازدهی
  • حباب
  • سال ضرب
  • نوسانات قیمت
راهنمای خرید سکه طلا
راهنمای خرید سکه طلا

میزان تقاضا و نقدشوندگی

شاید میزان تقاضا برای سکه مورد نظر شما، اصلی‌ترین معیاری است که باید در صدر لیست قرار دهید. هر چقدر که تقاضا برای یک سکه بیشتر از سایر سکه‌ها باشد، شما با خیال راحت‌تری می‌توانید سراغ سرمایه‌گذاری روی آن بروید. از طرفی دیگر هم نقدشوندگی معیار بسیار مهمی است و به شما نشان می‌دهد که هر چقدر نقدشوندگی یک سکه آسان‌تر باشد، سرمایه‌گذاری روی آن، منطقی‌تر از سایر گزینه‌ها خواهد بود.

بازدهی

بازدهی یک سکه شاید به اندازه تقاضا مهم نباشد، اما وقتی که سراغ یک سکه با تقاضای بالا بروید، اما بازدهی خوبی نداشته باشد، عملا سود زیادی به دست نخواهید آورد. برای درک بهتر این موضوع، باید روند تغییر قیمت تمام سکه‌های موجود در بازار را در کنار یکدیگر قرار دهید و سپس با تحلیل هر کدام از آن‌ها، به این نتیجه برسید که کدام یک برای شما بهترین انتخاب است.

حباب

معمولا در اخبار این موضوع را شنیده‌اید که سکه تمام بهار آزادی دارای حباب است و دولت قصد دارد تا با عرضه سکه در بازار، حجم این حباب را کاهش دهد. در واقع، حباب فاصله‌ای است که بین قیمت واقعی سکه و قیمتی که برای آن در بازار اعلام می‌کنند وجود دارد. هرچقدر که سکه مورد نظر شما حباب کمتری داشته باشد، گزینه ایده‌آل‌تری برای شما خواهند بود.

سال ضرب

در بخش معرفی سکه امامی یا همان طرح جدید، به این موضوع اشاره کردیم که بانک مرکزی در سال ۱۳۷۰ تصمیم گرفت تا این سکه‌ها را ضرب کند و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از مردم به دلیل سال ضرب جدیدتر، سراغ خریداری آن‌ها بروند و به همین دلیل، گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

نوسانات قیمت

پذیرش ریسک، همواره با بازدهی رابطه مستقیمی داشته است؛ یعنی هر چقدر که ریسک سرمایه‌گذاری روی یک سکه بیشتر باشد، بازدهی بالاتری (چه مثبت و چه منفی) برای شما خواهد داشت. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری ایمنی در بازار سکه هستید و به هیچ عنوان نمی‌خواهید ریسک کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که سراغ سکه‌هایی بروید که نوسانات قیمت کمتری در بازه‌های کوتاه مدت دارند.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی هر کدام از سکه‌های گفته شده چیست؟

هر کدام از سکه‌های معرفی شده، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و شما باید براساس آن‌ها، تصمیم بگیرید که کدام یک بهترین گزینه برای شما هستند. از مهم‌ترین مزایا و معایب سکه‌های تمام بهار آزادی، امامی یا همان طرح جدید و پارسیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سکهمزایامعایب
تمام بهار آزادی
  • نقدشوندگی عالی
  • شناخته‌شده بودن
  • حباب بالا
  • قیمت زیاد
امامی یا طرح جدید
  • حباب پایین‌تر در مقایسه با سکه تمام بهار آزادی
  • قیمت مناسب‌تر
نقدشوندگی پایین‌تر در مقایسه با سکه تمام بهار آزادی
پارسیانقیمت پاییننقدشوندگی ضعیف

به چه نکاتی در زمان انتخاب سکه برای سرمایه‌گذاری باید توجه کرد؟

با توجه به معیارها و مزایا و معایبی که در بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، تا حدودی متوجه شده‌اید که کدام سکه‌ها برای شما مناسب‌تر هستند؛ اما چند نکته‌ای که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به خوبی به شما نشان خواهند داد تا در هر کدام از استراتژی‌های گفته شده، خرید کدام سبک از سکه‌ها منطقی‌تر است:

  • میزان سرمایه
  • ریسک‌پذیری
  • سرمایه‌گذاری
  • شرایط اقتصادی

میزان سرمایه

ربع سکه، سکه‌های گرمی یا سکه‌های پارسیان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. البته، سکه‌های پارسیان تقاضای کمتری در مقایسه با سکه‌های گرمی دارند و باید در زمان سرمایه‌گذاری به این موضوع توجه داشته باشید.
در طرف دیگر هم سکه‌های تمام بهار آزادی و طرح جدید یا امامی قرار دارند که اگر محدودیتی در زمینه سرمایه‌گذاری ندارید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهند بود.

ریسک‌پذیری

در قسمت معرفی معیارها، به صورت کوتاهی به ریسک‌پذیری اشاره کردیم. اگر شما در دسته افرادی قرار می‌گیرید که ریسک‌پذیری بالایی دارند، خرید سکه‌هایی با حباب بالا، مانند سکه تمام بهار آزادی یا حتی پارسیان بهترین گزینه برای شما خواهند بود؛ اما اگر از این دست افراد نیستید، سکه‌های با حباب کمتر مانند طرح جدید یا امامی و همچنین امامی یا طرح جدید گزینه‌های مناسبی هستند.

سرمایه‌گذاری

بعضی از افراد برای اهداف بلند مدت به سراغ سرمایه‌گذاری روی سکه‌های طلا می‌روند و بعضی دیگر اعتقاد دارند که باید به صورت کوتاه مدت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. از مهم‌ترین سکه‌هایی که برای اهداف بلند مدت می‌توانید سراغ آ‌ن‌ها بروید، می‌توان به سکه‌های امامی یا طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه اشاره کرد.

از طرفی دیگر هم سکه‌هایی مانند پارسیان و تمام بهار آزادی که حباب بالایی دارند، می‌توانند بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت باشند. این سکه‌ها در کوتاه مدت، بازخورد بسیار خوبی دارند، اما زمانی که به اصطلاح، حباب آن‌ها می‌ترکد، قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و در این صورت شما متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد.

شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی ایران همواره بین داشتن و نداشتن ثبات همواره در حال تغییر است و به همین دلیل باید استراتژی سرمایه‌گذاری خود براساس این عامل مهم همواره تغییر دهید. اگر شرایط اقتصادی ایران به سمت ثبات پیش رفت، بهترین گزینه برای شما رفتن به سراغ خرید سکه‌هایی با حباب کم، مانند سکه‌های طرح جدید یا امامی و همچنین نیم و ربع سکه است و اگر در زمان سرمایه‌گذاری، اوضاع اقتصادی در حالت بی‌ثباتی قرار داشت، به شما پیشنهاد می‌دهیم که سکه‌های با حباب بالا، مانند سکه‌های تمام بهار آزادی و پارسیان را خریداری کنید.

بازدهی سکه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف به چه صورت بوده است؟

به بازدهی انواع سکه در بازه‌های زمانی مختلف سرمایه‎گذاری دقت کنید:

سکه – بازدهی به درصد10 ساله5 ساله3 ساله1 ساله
تمام بهار آزادی2325.38916.55174.0492.36
طرح جدید یا امامی2442.83876.18164.7182.89
نیم سکه2573.02806.60264.7589.69
ربع سکه2722.901093.60299.06122.83
گرمی2888.731201.62122.3450.48

با بررسی جدول بالا، به نتایج بسیار جالبی دست پیدا خواهیم کرد؛ برای مثال، یکی از بهترین سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، سکه‌های گرمی هستند و سود قابل توجهی در بازه زمانی بین ۵ تا ۱۰ سال به شما می‌دهند. از طرفی دیگر هم ربع سکه، پادشاه رشد قیمت در بازه‌های زمانی زیر ۵ سال است؛ این سکه با رشد ۲۹۹ درصدی در بازه سه ساله و همچنین ۱۱۳ درصدی در سال گذشته، بهترین انتخاب برای افرادی بوده است که علاقه زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری روی سکه داشته‌اند.

جمع‌بندی

بازار سکه همواره با رشد خود، نشان داده که یکی از اصلی‌ترین مقاصدی است که می‌توان برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. ما در این مقاله به صورتی کامل به تمام مواردی که شما برای سرمایه‌گذاری روی سکه‌ها نیاز دارید، اشاره کردیم و گفتیم که هر کدام از سکه‌ها، برای چه دست از افراد مناسب هستند.

همچنین با بیان معیارها و نکاتی که باید در زمان سرمایه‌گذاری خود مدنظر قرار دهید، متوجه شدید که بهترین روش سرمایه‌گذاری روی سکه چیست و چه مسیری را برای این موضوع باید طی کنید. بازدهی سکه‌ها هم یکی دیگر قسمت‌هایی بود که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد و این یکی دیگر از ابزارهای مهمی است که در زمان سرمایه‌گذاری در اختیار دارید.

نظر شما چیست؟ آیا بازار سکه با توجه به تمام موارد گفته شده، مناسب سرمایه‌گذاری است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. چه سکه‌هایی در بازار وجود دارند که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟

سکه‌هایی مانند تمام بهار آزادی، امامی یا طرح جدید، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی در بازار وجود دارند که شما همگی آن‌ها توسط بانک مرکزی ضرب شده و شما به راحتی می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کنید. همچنین سکه‌های پارسیان توسط شرکت‌های خصوصی ضرب می‌شوند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها توصیه نمی‌شود.

2. در زمان انتخاب یک سکه برای سرمایه‌گذاری، به چه معیارهایی باید توجه کرد؟

از اصلی‌ترین معیارها برای سرمایه‌گذاری روی سکه می‌توان به مواردی همچون میزان تقاضا و نقدشوندگی، بازدهی، حباب، سال ضرب و نوسانات قیمت اشاره کرد.

3. کدام سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مناسب هستند؟

ربع سکه، پادشاه رشد قیمت در بازه‌های زمانی زیر ۵ سال است؛ این سکه با رشد ۲۹۹ درصدی در بازه سه ساله و همچنین ۱۱۳ درصدی در سال گذشته، بهترین انتخاب برای افرادی بوده است که علاقه زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری روی سکه داشته‌اند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا