تحلیل بنیادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور)

در این مقاله، ابتدا توضیحاتی در مورد صنعت استخراج سنگ آهن و آمارهای جهانی مربوط به آن صنعت ارائه خواهیم داد و در ادامه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و پتانسیل سودآوری آن بررسی می‌شود. این گزارش توسط واحد تحلیل شرکت سبدگردان سرمایه و دانش در آذر ماه 1401 تهیه شده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاهده آمار و ارقام می‌توانید فایل گزارش را از انتهای مقاله دانلود و مطالعه نمایید.

تحلیل بنیادی کنور
تحلیل بنیادی کنور

سنگ آهن چیست؟

سنگ آهن (iron ore) حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. بعد از استخراج از زمین و تفکیک ناخالصی‌ها، پودری به رنگ نقره‌ای – قهوه‌ای به دست می‌آید. حدود 98 درصد از سنگ آهن استخراج شده در دنیا، برای تولید فولاد استفاده می‌شود. در جدول زیر، انواع سنگ آهن به همراه درصد آهن موجود در آن‌ها، آورده شده است.

ذخایر سنگ آهن جهان

مجموع ذخایر سنگ آهن جهان 180 میلیارد تن و میزان آهن آن 85 میلیارد تن برآورد شده است. استرالیا، برزیل و روسیه به ترتیب 51، 34 و 25 میلیارد تن ذخایر این ماده معدنی را در اختیار دارند. ایران نیز، با 2 میلیارد و 700 میلیون تن ذخایر سنگ آهن، نهمین کشور دارنده ذخایر این ماده معدنی در جهان است.

نمودار ذخایر سنگ آهن جهان
نمودار ذخایر سنگ آهن جهان (بر حسب میلیون تن)

تولید سنگ آهن در جهان

میزان تولید سنگ آهن جهان در سال 2021 بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تن گزارش شده است. استرالیا با تولید 900 میلیون تن سنگ آهن، بزرگترین تولیدکننده در جهان است. بعد از استرالیا، برزیل با 380 میلیون و چین با 360 میلیون تن تولید سنگ آهن جایگاه دوم و سوم را در اختیار دارند. ایران نیز با تولید 50 میلیون تن سنگ آهن رتبه دهم را در جهان دارد.

نمودار تولید سنگ آهن جهان
نمودار تولید سنگ آهن جهان (بر حسب میلیون تن)

تجارت جهانی سنگ آهن

کل تجارت جهانی سنگ آهن در سال 2021 معادل 1،720 میلوین تن بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 روند صعودی ملایمی داشته باشد و به 1،746 میلیون تن برسد. چین بزرگترین واردکننده سنگ آهن با 1،279 میلیون تن، در سال 2021 بوده است و نسبت به سال گذشته واردات بیشتری داشته است و انتظار می‌رود میزان واردات آن در همین سطح باقی بماند. بعد از چین، ژاپن با 108 و کره‌جنوبی با 75 میلیون تن واردات، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

در سمت صادرات، استرالیا با 860 میلیون تن، بزرگترین صادرکننده سنگ آهن در سال 2021 بوده است و برزیل با 367 و آفریقای جنوبی با 91 میلیون تن، از دیگر صادرکننده‌های عمده سنگ آهن هستند. پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات در سال‌های آنده، روند افزایشی داشته باشد.

روند قیمت جهانی سنگ آهن (دلار/تن)

بر اساس آمارهای ارائه شده در سایت trading economics، با گذشت نیمه اول از سال 2022، قیمت سنگ آهن روند کاهشی در پیش گرفته است. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، کاهش تقاضای چین است. در چین به‌دلیل رکود صنعت ساخت و ساز و همچنین اجرای سیاست‌هایی در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، تولید فولاد کاهش داشته است.

تشدید سیاست کرونا صفر توسط دولت چین از دیگر عوامل رکود در این بازار بوده است. از اوایل ماه نوامبر، با کاهش سیاست‌های کرونا صفر، روند نزولی پایان یافت و سنگ آهن به مدار صعودی بازگشت. قیمت سنگ آهن در هفته دوم ماه دسامبر 110.48 (دلار/تن) بوده است. انتظار می‌رود که قیمت سنگ آهن در سال 2023 به طور متوسط به 124 (دلار/تن) برسد.

معادن سنگ آهن در ایران

عمده معادن سنگ آهن ایران، در استان‌های یزد و کرمان قرار دارند. معدن سنگ آهن گلگهر، در حال حاضر برزگترین معدن شناخته شده در خاورمیانه است که ذخیره احتمالی یک میلیارد تن و ذخیره قطعی 219 میلیون تن دارد.

همانطور که قبلا اشاره شد، ذخایر قطعی سنگ آهن ایران، 2.7 میلیارد تن است که 1.6 درصد از ذخایر جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین عیار متوسط سنگ آهن جهان 47% است درحالی‌که این عدد برای ایران 56% اعلام شده است.

مناطق معدنی سنگ آهن ایران
مناطق معدنی سنگ آهن ایران

معرفی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

شرکت صبانور از نظر تولید سنگ آهن جزو 10 شرکت نخست کشور و بزرگترین تولیدکننده این ماده معدنی در غرب کشور است که در زمینه اکتشافات، استخراج، فرآوری سنگ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی فعال است. سنگ آهن دانه‌بندی این شرکت، در معادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکورا در استان‌های همدان و کردستان تولید می‌شود.

شرکت صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره آهن و نهایتا گندله فعال است. محصول گندله به عنوان خوراک مصرفی کارخانه‌های فولاد کشور به مصرف می‌رسد.

معادن و کارخانه‌های شرکت به‌همراه ظرفیت اسمی آنها در جدول زیر ارائه شده است.

معادن و کارخانه‌های شرکت صبانور
معادن و کارخانه‌های شرکت صبانور

طرح‌های توسعه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

طرح‌های توسعه شرکت شامل موارد زیر است:

  • احداث کارخانه یک میلیون تنی گندله از طریق شرکت فرعی صبا امید غرب خاورمیانه که کنسانتره تولیدی خود را از طریق این شرکت به گندله تبدیل خواهد کرد. زمان برآوردی برای بهره‌برداری این طرح تا نیم سال اول 1402 اعلام شده است که بودجه آن از محل منابع و عملیات داخلی شرکت و از محل افزایش سرمایه پیش‌بینی شده است.
  • احداث کارخانه کنسانتره یک میلیون تنی گلالی کردستان، که مراحل اجرایی و طراحی و مهندسی آن در حال پیگیری و انجام است.

وضعیت تولید و فروش و حاشیه سود توسعه معدنی و صنعتی صبانور

شرکت در شش ماهه اول سال 1401، مقدار 173،269 کنسانتره و 140،576 تن گندله تولید کرده است. تولید 6 ماهه گندله نسبت به 6 ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته که ناشی از اورهال در بخش گندله‌سازی اعلام شده است. باتوجه به نیاز کشور، بخش عمده این محصولات در داخل به فروش می‌رسد.

بر اساس آمار، عمده فروش شرکت از محل محصول کنسانتره است، ولی با توجه به طرح توسعه و اهدافی که شرکت در جهت تکمیل زنجیره تولید دارد، انتظار می‌رود، سهم فروش گندله در سال‌های آتی افزایش یابد. حاشیه سود شرکت با کاهش نرخ شمش، طی سال‌های اخیر، کمتر شده است.

مهم‌ترین ریسک‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

ریسک‌های شرکت بیشتر ناشی از عوامل برون سازمانی و تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است، از جمله نوسان نرخ جهانی محصولات، نوسان نرخ ارز، تغییر در قوانین و مقررات دولتی مانند حقوق دولتی، نرخ تورم و هزینه حمل و نقل است.

ریسک حقوق دولتی

حقوق دولتی، درآمد ناشی از استخراج، بهره‌برداری و برداشت هر واحد معدنی است که باید توسط (بهره‌بردار خصوصی یا دولتی) پرداخت شود. در راستای این قانون، دولت درصدی از درآمد این شرکت‌ها را تحت ضرایبی که مشخص کرده، دریافت می‌کند و این ضرایب از سوی دولت قابل تغییر است.

مفروضات تحلیل

میانگین قیمت دلار نیمایی برای 6 ماهه دوم سال فعلی 28.5 هزار تومان، قیمت شمش فخوز 480 دلار به ازای هر تن، تورم شش ماهه دوم سال، 15 درصد و ضرایب نرخ کنسانتره و گندله نسبت به شمش فخوز ، به ترتیب 18 و 21 درصد است که مشابه شش ماه اول سال درنظر گرفته شده است.

مفروضات تحلیل تکنیکال کنور
مفروضات تحلیل تکنیکال کنور

طبق مفروضات، صورت مالی برآوردی کنور به شرح زیر است:

صورت سود و زیان شرکت صبا نور
صورت سود و زیان شرکت صبا نور

دانلود گزارش تحلیل بنیادی نماد کنور

در فایل زیر می‌توانید گزارش کامل تحلیل بنیادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) را مطالعه کنید.

دانلود فایل تحلیل

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا