سفته بازی در بورس چیست؟

 

سفته بازی چیست؟

سفته بازی به خرید و فروش دارایی‌ها در دوه‌های زمانی کوتاه‌مدت گفته می‌شود که ریسک قابل‌توجه‌ای از لحاظ ایجاد ضرر دارا بوده و در عین حال از پتانسیل بالایی نیز برای کسب سود برخوردار است. افراد سفته باز به جای بررسی و تحلیل بنیادی یک دارایی ممکن است آن دارایی را صرفا بر اساس حدس و گمان معامله کنند.

به چه کسی سفته باز گفته می‌شود؟

سفته باز به افرادی گفته می‌شود که در فرآیند سرمایه‌گذاری، توجه کامل خود را به بازه‌های قیمتی می‌گذارند و دارای پتانسیل بالایی برای ریسک‌پذیری هستند. آن‌ها به دنبال کسب سود بسیار بالا هستند و دست به معاملات و سرمایه‌گذاری‌هایی می‌زنند که در صورت برداشتن درست، سود کلانی را به دست می‌آورند و در صورت شکست، سرمایه‌شان را از دست می‌دهند.

برای موفقیت در این عرصه، شخص سفته باز باید به تمام چارچوب‌ها و قوانین بازار آشنا باشد و با آگاهی کامل دست به این معاملات بزند، در غیر این صورت سرمایه‌اش در خطر خواهد بود. سفته‌ بازان بیشتر از اهرم‌های مالی نظیر اهرم مالی در بازار آتی و اختیار معامله بهره می‌برند و سرمایه‌گذاری خود را روی آن‌ها متمرکز می‌کنند.

سفته بازی به چه معناست؟
سفته بازی به چه معناست؟

تفاوت سفته بازی و سرمایه‌گذاری

تمایز میان سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دشوار باشد. در مقایسه میان این دو نوع دارایی، دوره مورد انتظار نگهداری آن و میزان اهرم استفاده شده را بایستی در نظر گرفت.

برای مثال اگر فردی بخواهد یک خانه ویلایی در یک محله مرفه‌نشین خریداری کند و 20 درصد از هزینه آن را توسط خود و مابقی را وام بگیرد و برای 10 سال آینده در آن زندگی کند، خرید وی به منزله یک سرمایه‌گذاری خواهد بود.

اما اگر او یک واحد مسکونی در یکی از محله‌های پایین شهر خریداری کند و تمام آن را خود تامین مالی کند و پس از انجام یک نقاشی ساختمان بر روی ملک امیدوار به فروش سریع آن با 10 درصد سود باشد، خرید وی سفته بازی تلقی می‌شود.

به عنوان یک مثال دیگر، اگر فردی 24 سال داشته باشد و تا 40 سال دیگر نیز برنامه‌ای برای بازنشستگی نداشته باشد، اختصاص درصدی قابل‌توجه از پس‌انداز وی به خرید سهام شرکت‌های با ارزش بازار پایین، می‌تواند به دید سرمایه‌گذاری نگریسته شود.

از آنجاییکه که خرید سهام شرکت‌های کوچک عموما یک سرمایه‌گذاری ریسکی محسوب می‌شوند، انتظار می‌رود که بازده بالاتر از میانگین نصیب خریداران کند. اما همین خرید برای او به عنوان یک فرد 64 ساله که ظرف یک سال بازنشسته می‌شود و می‌خواهد سهام خریداری شده را سال بعد بفروشد، سفته بازی تلقی می‌شود. چراکه حصول اطمینان از سودآور بودن خرید سهام شرکت‌های کوچک در کوتاه‌مدت بسیار غیر محتمل است.

معرفی سهم‌های دارای پتانسیل سفته بازی

به طور کلی سهم‌های مناسب برای سفته بازی شامل موارد زیر هستند:

  • سهم‌های قیمتی بالا
  • سهم‌های دارای اخبار مثبت
  • سهم‌های کمترین پایانه

سهم‌های قیمتی بالا

این سهم‌ها برای سرمایه‌گذاران سفته‌باز جذاب هستند زیرا تغییرات بازدهی آن‌ها بسیار شدید است. با این وجود ریسک معامله این سهم‌ها نیز نسبتا زیاد است.

سهم‌های دارای اخبار مثبت

چنانچه شرکتی خبر خوبی داشته باشد، مانند افزایش فروش، بهبود سودآوری و افزایش سهم بازار، سهم آن شرکت احتمالا قیمت خوبی خواهد داشت و سرمایه‌گذاران سفته‌باز به دنبال چنین سهم‌هایی هستند.

سهم‌های کمترین پایانه

سهم‌هایی که قیمت پایینی دارند و در صدد افزایش قیمت خود هستند نیز جزء سهم‌های پرطرفدار در بین سرمایه‌گذاران سفته‌باز هستند. این سهم‌ها عموما در شرایط بازار نوسانات بالایی دارند.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا